Minder verpakkingen in supermarkten

Groente in plastic

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere verpakkingen. De branchevereniging van supermarkten wil in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten hebben liggen. Volgens het CBL stellen supermarkten hiermee ambitieuze doelen. Want behalve de reductie in verpakkingsmateriaal, willen ze ook de verpakking zelf verduurzamen. Van alle verpakkingen moet straks 95% recyclebaar zijn, moet plastic verpakkingsmateriaal voor 50% uit gerecycled materiaal bestaan, en moet papier en karton 100% gecertificeerd zijn.

Milieuorganisatie Milieu Centraal is nog niet echt onder de indruk van de doelen van het CBL, en zij hopen dat supermarkten ambitieuzere doelen stellen voor de komende jaren. Zo heeft het CBL alleen nog maar afspraken gemaakt over de huismerken van supermarkten, en dat valt tegen, vindt Milieu Centraal. Zij hopen dat supermarkten ook merkfabrikanten stimuleren om mee te doen met de duurzaamheidstrend.

 Bewustwording bij consumenten

Door middel van weggooi- en recyclingslogo’s willen supermarkten de consument wijzen op de beste manier om het materiaal weg te gooien. Van alle plastic verpakkingen voor consumenten waar géén statiegeld op zit, wordt maar een derde gescheiden ingeleverd: de rest belandt nog in de vuilnisbak. Dat is de reden waarom Milieu Centraal een campagne is gestart die Nederlanders helpt met verduurzamen. Miljoenen mensen willen wel duurzame keuzes maken, maar vinden zelf dat ze daarin onvoldoende slagen. Consumenten kunnen zich in de campagne bijvoorbeeld opgeven voor de actie “25 dagen (plastic) afval scheiden”.

Lees ook
Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail.

Fabrikanten zoeken de randen op

Fabrikanten zoeken de randen op

Voedingsmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer denkt dat de dreiging voor de voedselveiligheid groeit. “Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel stelt dat er geen verband bestaat tussen prijsdruk en voedselveiligheid. Ik constateer het tegenovergestelde: fabrikanten zoeken de randen op.”

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Producenten zoeken naar manieren om minder plastic te gebruiken. In Duitsland is de Flatskin al gemeengoed; een verpakking voor vlees die grotendeels uit karton bestaat. Plastic heeft een groot imagoprobleem. 66% van de consumenten zegt minder plastic in verpakkingen te willen (IRI European Shopper Study). En de industrie komt hen tegemoet: in het...