Minder verpakkingen in supermarkten

Groente in plastic

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere verpakkingen. De branchevereniging van supermarkten wil in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten hebben liggen. Volgens het CBL stellen supermarkten hiermee ambitieuze doelen. Want behalve de reductie in verpakkingsmateriaal, willen ze ook de verpakking zelf verduurzamen. Van alle verpakkingen moet straks 95% recyclebaar zijn, moet plastic verpakkingsmateriaal voor 50% uit gerecycled materiaal bestaan, en moet papier en karton 100% gecertificeerd zijn.

Milieuorganisatie Milieu Centraal is nog niet echt onder de indruk van de doelen van het CBL, en zij hopen dat supermarkten ambitieuzere doelen stellen voor de komende jaren. Zo heeft het CBL alleen nog maar afspraken gemaakt over de huismerken van supermarkten, en dat valt tegen, vindt Milieu Centraal. Zij hopen dat supermarkten ook merkfabrikanten stimuleren om mee te doen met de duurzaamheidstrend.

 Bewustwording bij consumenten

Door middel van weggooi- en recyclingslogo’s willen supermarkten de consument wijzen op de beste manier om het materiaal weg te gooien. Van alle plastic verpakkingen voor consumenten waar géén statiegeld op zit, wordt maar een derde gescheiden ingeleverd: de rest belandt nog in de vuilnisbak. Dat is de reden waarom Milieu Centraal een campagne is gestart die Nederlanders helpt met verduurzamen. Miljoenen mensen willen wel duurzame keuzes maken, maar vinden zelf dat ze daarin onvoldoende slagen. Consumenten kunnen zich in de campagne bijvoorbeeld opgeven voor de actie “25 dagen (plastic) afval scheiden”.

Lees ook
'Kunststofketen nog lang niet circulair'

'Kunststofketen nog lang niet circulair'

Het KIDV presenteerde afgelopen januari een reeks modellen, tools en verbeteropties die bedrijven die het Plastic Pact hebben getekend hard nodig hebben. We behoren tot de koplopers op het gebied van kunststofrecycling, maar er zit spanning tussen de kwantiteit en de kwaliteit,’ zegt Marieke Brouwer van Wageningen Food & Biobased Research...

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

In februari presenteerde staatssecretaris Van Veldhoven het zogenoemde Plastic Pact. Tientallen bedrijven committeerden zich aan ambitieuze recyclingdoelstellingen om de planeet te redden. Slecht nieuws voor biobased plastics, want omdat die op dit moment lang niet allemaal gerecycled worden, staan ze de recyclingambities in de weg. Hoe zit het nu met...

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Retailer Colruyt Group gaat zijn plastic zakjes voor groente en fruit voor eenmalig gebruik vervangen voor herbruikbare zakjes. Deze duurzame zakjes moeten door de klant worden aangekocht en kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt. De nieuwe doorzichtige AGF zakjes zijn gemaakt van 100% polyester en wegen slechts 37 gram per stuk. Bij het afrekenen...