‘De Minions en Frozen ongezonde kinderhelden’

11 oktober 2016

Zelfregulering van de voedingsindustrie op het gebied van kindermarketing faalt, vindt Foodwatch. Kinderhelden prijken op verpakkingen van koekjes, zoete drankjes en snoep. De Minions, Frozen en Buurman en Buurman zijn volgens Foodwatch de ongezondste kinderhelden.

Die conclusie trekt Foodwatch op basis van onderzoek naar het suiker-, vet- en zoutgehalte van voedingsproducten met kinderhelden op de verpakking. Het onderzoek richtte zich op 103 producten die worden aangeprezen door kinderhelden en die verkocht worden bij de 5 grotste supermarkten in Nederland.

In totaal werden 18 kinderhelden gevonden die ieder 3 of meer voedingsproducten aanprijzen. Van de 103 gevonden producten bleken 97 producten (94 procent) niet gezond volgens de criteria voor kindermarketing van de WHO. 3 producten waren gezond en 3 vielen ertussen in.

Minions

Minions is het ongezondste kinderidool. Het prijst 15 producten aan die allemaal als niet gezond kunnen worden beschouwd op grond van de WHO criteria. Het gaat onder meer om koekjes, ijs, zoete drank en snoepjes.

Frozen eindigde op de tweede plaats met 11 niet gezonde producten, zoals koekjes, cake en frisdrank. Ook Frozen prijst geen enkele gezonde voedingswaar aan.

Nummer 3, Buurman en Buurman, (6 producten) figureert vooral op koekjes.

Productverpakkingen

Foodwatch pleit ervoor dat de overheid ‘ongezonde kindermarketing’ aan banden legt. “Hoewel de voedingsindustrie afgelopen jaar via de Reclame Code regels heeft opgesteld rond kindermarketing, is kindermarketing op de productverpakkingen expliciet uitgesloten van enige beperking.” Volgens Foodwatch maken fabrikanten hier flink gebruik van door kinderhelden ongezonde producten aan te laten prijzen.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?