Minister Schouten en NVWA maken slachthuizen het leven lastiger

slachthuis_bron: Pixabay

Foto: Pixabay

Onder mediadruk neemt minister Schouten nieuwe maatregelen tegen slachthuizen die niet zorgvuldig met dieren omgaan. Die onzorgvuldigheid zou zelfs tot slechte hygiëne en daardoor voedselveiligheidsrisico's leiden. In een brief aan de Tweede Kamer zegt de landbouwminister dat ze de productiesystemen in de dierlijke en vleesketen binnenkort kritisch onder de loep nemen. De druk op het slachtproces zou om kosten te sparen zo groot zijn dat niet alleen dieren lijden, maar ook gezondheidsrisico's worden genomen.

Onlangs bracht RTL beelden naar buiten waarin medewerkers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) slachthuismedewerkers hielpen om varkens de slachtlijn in te drijven met klappen van de scherpe kant van drijfpaddels. Ook zouden te veel dieren achter elkaar worden gedood en verwerkt, zodat gezondheidsrisico's kunnen ontstaan door contact van lekkende ingewanden (fecaliën met darmbacteriën) met het vlees.

Volgens de minister is ondertussen het beleid van de NVWA in slachthuizen aangescherpt. De NVWA geeft nu eerder een boete of een andere sanctie. Bij herhaalde overtredingen wordt de straf voortaan verzwaard. De minister streeft ernaar om bij overtredingen een lik-op-stukbeleid te voeren, zodat een overtreding snel tot een sanctie leidt voor een slachthuis of een transporteur.

De vraag rijst waarom de NVWA deze gevaarlijke en dieronwaardige situaties niet eerder zelf aan de orde heeft gesteld. De autoriteit publiceerde in het recente verleden regelmatig kritische rapporten over de gang van zaken in de dierlijke keten. Die vonden doorgaans weinig beleidsmatige weerklank.

Foodlog

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Schone bakkerij vereist maatwerk

Schone bakkerij vereist maatwerk

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University en Research evalueerde de hygiënesituatie in een industriële bakkerij. Onderzoeker Hermien van Bokhorst-van de Veen vond enkele verbeterpunten. Betere samenwerking tussen producent, machinebouwer en schoonmaakbedrijf kan volgens haar de productverspilling als...