Duurzaamheid

Minister Schouten opent Dutch Agri Food Week

Schouten Agri Food Week

Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) gaf op 5 oktober het startsein voor Dutch Agri Food Week tijdens het publieksevenement de Grootste Groentekraam op het Plein in Den Haag.

Dutch Agri Food Week is in vier jaar tijd uitgegroeid tot het grootste agrifood evenement van Nederland met 175 evenementen op meer dan 1000 locaties. Het thema is dit jaar ‘Wat eten we nu en in 2050?’

Grootste Groentenkraam

Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) opende Dutch Agri Food Week voor het grote publiek in Den Haag. In de Grootste Groentekraam, een 200 meter lange marktkraam gevuld met duizenden kilo’s groenten, konden bezoekers verse groenten kopen. De opbrengst en overgebleven producten gaan naar Voedselbank Haaglanden. Ook waren er kramen met innovaties en inspiratie voor gezond en lekker eten.

Agrifood Monitor

Voorafgaand aan de opening vond een professionele bijeenkomst plaats in sociëteit De Witte in Den Haag. Hier werd de jaarlijkse Agrifood Monitor gepresenteerd die in opdracht van de branche door de Universiteit in Wageningen wordt uitgevoerd. Dit is een peiling die de maatschappelijke waardering van de agri- en foodsector in kaart brengt.

Volgens de Monitor is het imago van de voedselbranche in de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Zelfs grote schandalen als de fipronil-affaire of de toenemende aandacht voor duurzaamheid hebben niet voor significante veranderingen gezorgd. Mogelijk laat de betrokkenheid van consumenten bij de voedselindustrie nog te wensen over.

Akker- en tuinbouw worden door het publiek het beste gewaardeerd, terwijl de pluimvee- en varkenssector het minst gewaardeerd wordt (op hetzelfde niveau als banken en de chemische industrie). De industriële voedselsector scoort net iets beter, maar ook daar valt nog veel aan te verbeteren. Volgens de monitor hechten consumenten bij hun voeding het meeste waarde aan smaak, veiligheid, betaalbaarheid en gezondheid. Pas daarna houdt de consument rekening met duurzaamheid. Ook gemak is een groeiende factor bij de waardering van voedsel.

Wat eten we in 2050?

In een reeks presentaties werd dieper ingegaan op de vraag wat in 2050 het voedingspatroon van de consument zal of moet zijn. Onder meer Corné van Dooren van het Voedingscentrum en Marit van Egmond van Albert Heijn gaven hun visie op trends richting de toekomst, zoals transparantie in de keten en een veranderend voedingspatroon om de groeiende wereldbevolking te voorzien van voedsel. Ook presenteerden een aantal jonge ondernemers hun initiatieven om consumenten te stimuleren gezond, duurzaam of lokaal te eten, zoals Hallo Boer en To-Maatje.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *