‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

kip_scharrelen_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt)", schrijft de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NPV) in een persbericht.

Maar de NVP ziet in diezelfde mobiele kippenstallen het gevaar opduiken van de terugkeer van 'oude risico's' (verontreiniging in eieren, Salmonella en andere bacteriën of virussen) en wil dat de overheid het beleid aanpast.

Wat is het geval? Om bij risico's voor de volksgezondheid snel te kunnen handelen, bestaan er regels voor de identificatie en registratie van dieren. Vanaf 250 kippen is het verplicht deze te laten registreren. In de mobiele stallen (KIP-caravans) zitten minder dan 250 kippen en daardoor zijn die dieren niet in beeld bij de overheid en ook niet bij de sector zelf. Dat betekent dat deze kippen buiten de bestaande monitorings- en preventieprogramma's vallen. Programma's op het gebied van diergezondheid (Diergezondheidsfonds), dierenwelzijn (NVWA, IKB) en voedselveiligheid (COKZ, IKB).

Volgens de NVP zouden alleen eieren voor ‘eigen consumptie’ van hobbydierhouders vrijgesteld mogen worden van regelgeving en moet voor alle andere kippen de registratieplicht gelden.

Foodlog

Lees ook
Kwaliteit en voedselveiligheid voorop

Kwaliteit en voedselveiligheid voorop

In de voedingsmiddelenindustrie ligt contaminatie altijd op de loer. Om de voedselveiligheid te waarborgen zijn goede voorzorgsmaatregelen, hygiëne en controle nodig.

KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

De fastfoodketen KFC wil in samenwerking met een Russisch onderzoekslaboratorium eind dit jaar een geprinte kipnugget testen. Het Russische bedrijf ontwikkelt op dit moment een bioprinter die cellen van kippen en plantaardig materiaal gebruikt. Volgens de KFC moeten de kipnuggets eruit zien en smaken als echte kip, maar wel duurzamer zijn dan het origineel.

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.