Mobiele slachterij krijgt subsidie van Provincie Overijssel

mobiel slachthuis_bionext

Beeld: Bionext

De provincie Overijssel geeft 100.000 euro subsidie voor een mobiele slachterij voor varkens. De Coöperatie Mobiel Slachten U.A. is bezig met de ontwikkeling van een mobiele slachterij die naar de boerderij toe komt in plaats van de varkens naar de slachterij. Zo kunnen varkens op een kleinschalige manier en met respect geslacht worden. Ook consumenten kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling door geld te doneren via een crowdfundingsactie.

De initiatiefnemer Ruud Pothoven en het bestuur van de Coöperatie Mobiel Slachten zeggen blij te zijn met de steun van Provincie Overijssel: “Het is voor individuele varkenshouders erg lastig om dit financieel zelf van de grond te krijgen. Burgers vragen steeds nadrukkelijker om het slachten van dieren beter te regelen en wij willen ontzettend graag in die behoefte voorzien, omdat dit ook past bij hoe wij met onze dieren omgaan. Deze subsidie en ook de subsidies van de Barth Misset Stichting en de Stuurgroep Landbouw Innovatie Brabant helpen ons om deze droom te realiseren”.

Dierenwelzijn

“De tijd is rijp om nu ook varkens op het erf te kunnen slachten", zegt de adviescommissie van de provincie. "Dit is een positieve ontwikkeling voor het dierenwelzijn en de kwaliteit van het vlees. Ook sluit het aan bij de publieke opinie. En speelt het in op het feit dat steeds meer kleine slachterijen de deuren sluiten en dus steeds grotere afstanden voor de varkenshouder in de nichemarkt moeten worden afgelegd om de dieren geslacht te krijgen.”

Crowdfunding 

De totale financiering van het project is nog niet rond en daarom probeert de coöperatie met behulp van Bionext een deel van het benodigde geld via de crowdfundingsactie ‘Tot het Einde op het Erf’ in te zamelen. Deze actie heeft als doel € 55.000,- op te halen. Inmiddels is 25 procent van dat doelbedrag binnen. “Consumenten vragen niet alleen naar verbetering, maar tonen hun inzet door mede te investeren in deze innovatie. Een mooi voorbeeld van een unieke samenwerking tussen verschillende partijen die een gezamenlijk doel voor ogen hebben”, aldus Bionext.

Op dit moment is de coöperatie nog op zoek naar een slachterij die als partner in het project wil deelnemen.

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.