Moestuintjes en Hertog Jan winnen Gouden Effie

2 november 2016

Moestuintjes van Albert Heijn en ‘Uit liefde voor bier’ van Hertog Jan (Ab InBev Nederland) hebben de Gouden Effie Award 2016 gewonnen. Daarmee zijn het dit jaar de meest effectieve reclamecampagnes.

‘Moestuintjes, een groeiend succes’ van Albert Heijn en marketingbureau Tbwa\Neboko “toont lef met een spaaractie die educatieve en maatschappelijke betekenis heeft”, aldus de jury. Er werden in krap vier weken tijd zo'n 44 miljoen moestuintjes uitgedeeld.

‘Uit Liefde voor bier’ laat volgens de jury zien “hoe - door consequent dichtbij de eigen identiteit te blijven - een nichemerk de mentale marktleider in pils kan worden”. Het marktaandeel van het merk is met 6 procent gegroeid. Deze campagne is gemaakt door bureau The Valley in samenwerking met Vizeum.

Zilver en brons

Van de zeven Zilveren Effies gingen er drie naar foodmerken: McDonald’s voor de McDonald’s Cadeau Kalender, Amstel Radler 0.0 (‘van verfrissend bier naar bierig fris’) en Hak (‘Hoe Hak van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’).

‘Sterk met Campina’ van FrieslandCampina (bureau Tbwa\Neboko) was een van de negen bronzen Effie winnaars.

De Effie is een vakprijs die wordt uitgereikt aan campagnes die aantoonbaar hebben bijgedragen aan een hogere omzet. De andere grote reclameprijs, de Gouden Loekie, is een publieksprijs die focust op de bekendheid en populariteit van campagnes bij consumenten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?