Mogelijke afstemming criteria Vinkje, Schijf van Vijf en Verbetering Productsamenstelling

Hoe kunnen de wetenschappelijke criteria van het Vinkje, de criteria voor producten onder de Schijf van Vijf en de afspraken voor de verschillende productcategorieën in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling beter op elkaar afgestemd worden? Dat wil Minister Schippers onderzoeken. Zij schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer.

Verbetering Productsamenstelling

Strenge onafhankelijke wetenschappelijke criteria van het Vinkje kunnen een stimulans zijn voor de verbetering van de productsamenstelling. Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling richt zich op de gezondere samenstelling. De afgesproken normen stellen als het ware een minimum kwaliteitseis. De criteria om ‘best in class’ producten te onderscheiden, kunnen verdergaande reductiestappen stimuleren. Voor bedrijven kan de strategie achter deze verdergaande criteria een aanvullende stimulans zijn voor de verbetering van de productsamenstelling.

RIVM

Schippers gaat een wetenschappelijke commissie onder leiding van het RIVM vragen om haar te adviseren. Het RIVM zal met de wetenschappelijke commissie van het Vinkje, de wetenschappelijke adviescommissie van het Akkoord en het Voedingscentrum voor het einde van dit jaar een advies uitbrengen.

Bron: FoodHolland

Lees ook:

     
Lees ook
Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Uit nieuw onderzoek van Unicef blijkt dat 70% van de kinderproducten niet binnen de schijf van vijf past. Ook is het onderzoek kritisch op het gebruik van marketing op kinderproducten.

RIVM: te weinig data beschikbaar om voortgang Plastic Pact te meten

RIVM: te weinig data beschikbaar om voortgang Plastic Pact te meten

Er is nog niet genoeg informatie beschikbaar om de voortgang van het Plastic Pact te meten. Dat blijkt uit het eerste rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), die de voortgang moet monitoren. Het RIVM vroeg data op om een nulmeting te maken voor de doelstellingen van het pact, maar veel bedrijven die meedoen waren niet...