Mogelijke afstemming criteria Vinkje, Schijf van Vijf en Verbetering Productsamenstelling

Hoe kunnen de wetenschappelijke criteria van het Vinkje, de criteria voor producten onder de Schijf van Vijf en de afspraken voor de verschillende productcategorieën in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling beter op elkaar afgestemd worden? Dat wil Minister Schippers onderzoeken. Zij schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer.

Verbetering Productsamenstelling

Strenge onafhankelijke wetenschappelijke criteria van het Vinkje kunnen een stimulans zijn voor de verbetering van de productsamenstelling. Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling richt zich op de gezondere samenstelling. De afgesproken normen stellen als het ware een minimum kwaliteitseis. De criteria om ‘best in class’ producten te onderscheiden, kunnen verdergaande reductiestappen stimuleren. Voor bedrijven kan de strategie achter deze verdergaande criteria een aanvullende stimulans zijn voor de verbetering van de productsamenstelling.

RIVM

Schippers gaat een wetenschappelijke commissie onder leiding van het RIVM vragen om haar te adviseren. Het RIVM zal met de wetenschappelijke commissie van het Vinkje, de wetenschappelijke adviescommissie van het Akkoord en het Voedingscentrum voor het einde van dit jaar een advies uitbrengen.

Bron: FoodHolland

Lees ook:

     
Lees ook
Stapsgewijs verbeteren

Stapsgewijs verbeteren

Stap voor stap naar betere voedingswaarden. Fabrikanten van levensmiddelen kunnen aan de slag met het nieuwe RIVM-rapport 'Nieuwe criteria voor productverbetering. Zout-, verzadigd vet- en suikergehalten voor voedingsmiddelengroepen'.

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.