MOSA Meat: “Rond 2021 kweekvlees bij de consument”

De vleesproductie levert een grote bijdrage aan de klimaatverandering. Er moet dus iets gebeuren. Dit vindt het bedrijf MOSA Meat in Maastricht ook. CEO Peter Verstrate vertelt meer over het realiseren van het ‘kweekvlees’.

Slechte invloed

Vlees heeft niet alleen een slechte invloed op de klimaatverandering, ook vergroten we met het consumeren van veel vlees het risico op antibiotica-resistentie en zoönoses, de overdracht van ziekten van dieren naar de mens. Omdat de wereldbevolking groeit en mensen gemiddeld rijker worden, zal er - als er niks verandert - nog meer vlees geconsumeerd worden.

Kalfsserum

MOSA Meat werkt aan die verandering binnen de vleesindustrie met de productie van kweekvlees. Maar ook kweekvlees heeft nog zo zijn problemen die toetreding tot de markt in de weg staan. Een van de grootste kwesties is het gebruik van het kalfsserum dat wordt gebruikt in het groeimedium. Dit serum wordt gewonnen uit ongeboren kalveren die bij het slachten van koeien worden aangetroffen. “Voor marktrijp kweekvlees is het gebruik daarvan uitgesloten”, verzekert Verstrate. “Voor een productie op enige schaal is er veel te weinig kalfsserum voorhanden. We weten dat serumvrij kweken mogelijk is, we kunnen het al, alleen zal het nog zo’n anderhalf jaar ontwikkeling vergen voor het geoptimaliseerd is.”

Consument

Maar is het kweekvlees wel interessant voor de consument? “We hebben mensen uitgenodigd voor een vleeskeuring en ze hamburgers laten proeven met de labels kweekvlees en traditioneel vlees. Veel mensen vonden het kweekvlees lekkerder.” Dit is opmerkelijk volgens Verstrate, want het waren allebei hamburgers van normaal vlees. Het vertrouwen vanuit de consument is er dus wel.

Voorzichtig

“Er moet veel gebeuren, maar de ontwikkelingen gaan snel.” concludeert Verstrate. Eén van de lastigste opgaven zal het verlagen van de kostprijs worden, is de verwachting. “Rond 2021 zijn we zo ver dat we een aantal restaurants van ons vlees kunnen gaan voorzien. Twee jaar later hebben we als het goed is een fabriek. Maar het zal eerder in de tweede helft van de jaren twintig zijn voordat we op prijs redelijk kunnen concurreren met dierenvlees.” zegt Verstrate. “Wij vinden dat je voorzichtig moet zijn met je marktintroductie: je kunt het maar één keer fout doen. Je ziet het bij veel uitvindingen: niet de eerste wint de markt, maar de beste.”

Lees het volledige interview met Peter Verstrate in EVMI nummer 7 van 2018. Bestel hier twee gratis proefnummers.

Lees ook
Kweekvleesproducenten willen kweekburger over een paar jaar op de markt

Kweekvleesproducenten willen kweekburger over een paar jaar op de markt

Meatable, een Nederlandse start-up die kweekvlees maakt, wil in 2023 hun eerste producten in de markt hebben. In 2025 moeten deze producten op grote schaal verkrijgbaar zijn.

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Corona en de kracht van ketenintegratie

Corona en de kracht van ketenintegratie

Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...