MOSA Meat: “Rond 2021 kweekvlees bij de consument”

evmi-kweekvlees

De vleesproductie levert een grote bijdrage aan de klimaatverandering. Er moet dus iets gebeuren. Dit vindt het bedrijf MOSA Meat in Maastricht ook. CEO Peter Verstrate vertelt meer over het realiseren van het ‘kweekvlees’.

Slechte invloed

Vlees heeft niet alleen een slechte invloed op de klimaatverandering, ook vergroten we met het consumeren van veel vlees het risico op antibiotica-resistentie en zoönoses, de overdracht van ziekten van dieren naar de mens. Omdat de wereldbevolking groeit en mensen gemiddeld rijker worden, zal er - als er niks verandert - nog meer vlees geconsumeerd worden.

Kalfsserum

MOSA Meat werkt aan die verandering binnen de vleesindustrie met de productie van kweekvlees. Maar ook kweekvlees heeft nog zo zijn problemen die toetreding tot de markt in de weg staan. Een van de grootste kwesties is het gebruik van het kalfsserum dat wordt gebruikt in het groeimedium. Dit serum wordt gewonnen uit ongeboren kalveren die bij het slachten van koeien worden aangetroffen. “Voor marktrijp kweekvlees is het gebruik daarvan uitgesloten”, verzekert Verstrate. “Voor een productie op enige schaal is er veel te weinig kalfsserum voorhanden. We weten dat serumvrij kweken mogelijk is, we kunnen het al, alleen zal het nog zo’n anderhalf jaar ontwikkeling vergen voor het geoptimaliseerd is.”

Consument

Maar is het kweekvlees wel interessant voor de consument? “We hebben mensen uitgenodigd voor een vleeskeuring en ze hamburgers laten proeven met de labels kweekvlees en traditioneel vlees. Veel mensen vonden het kweekvlees lekkerder.” Dit is opmerkelijk volgens Verstrate, want het waren allebei hamburgers van normaal vlees. Het vertrouwen vanuit de consument is er dus wel.

Voorzichtig

“Er moet veel gebeuren, maar de ontwikkelingen gaan snel.” concludeert Verstrate. Eén van de lastigste opgaven zal het verlagen van de kostprijs worden, is de verwachting. “Rond 2021 zijn we zo ver dat we een aantal restaurants van ons vlees kunnen gaan voorzien. Twee jaar later hebben we als het goed is een fabriek. Maar het zal eerder in de tweede helft van de jaren twintig zijn voordat we op prijs redelijk kunnen concurreren met dierenvlees.” zegt Verstrate. “Wij vinden dat je voorzichtig moet zijn met je marktintroductie: je kunt het maar één keer fout doen. Je ziet het bij veel uitvindingen: niet de eerste wint de markt, maar de beste.”

Lees het volledige interview met Peter Verstrate in EVMI nummer 7 van 2018. Bestel hier twee gratis proefnummers.

Lees ook
Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten. Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week...

Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

De afgelopen 50 jaar verdubbelde de wereldbevolking van 3 miljard naar 7,6 miljard mensen. De wereldwijde vleesproductie vervijfvoudigde. Tegelijk kun je de krant niet openslaan of je leest over vleesminderen en plantaardig eten. Wat betekent dat voor de wereldwijde vleesconsumptie en waar wonen de grootste vleeseters op aarde? De BBC zocht het uit. Hasna...

Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

De duurzaamheidslogo’s vliegen je om de oren. Het aantal logo’s staat bijna op 100, maar slechts 10 van deze keurmerken op voeding verdienen het volgens Milieu Centraal om topkeurmerk genoemd te worden. Milieu Centraal beoordeelde de duurzaamheidslogo’s in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het...