Mr. Bean wint Food Innovation Bachelor’s Award 2017

Food Innovation Bachelor’s Award 2017

Met het product Mr. Bean hebben Eline Bosch, Mira Theunissen en Sander Breevaart, studenten Levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit, de Food Innovation Bachelor’s Award 2017 van het Voedingscentrum gewonnen. Mr. Bean is een nieuw soort plantaardig broodbeleg. De bonenrol kan bijdragen aan een gezonder en duurzamer eetpatroon.

Food Innovation Bachelor’s Award

De Food Innovation Bachelor’s Award wordt georganiseerd voor studenten van alle voedingsgerelateerde hbo- en wo-opleidingen. Het Voedingscentrum vindt het belangrijk om studenten al tijdens hun opleiding te stimuleren en enthousiasmeren. Toekomstige foodprofessionals kunnen met hun producten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van consumenten. Dit jaar waren er dertig inzendingen van zeven opleidingen.

Prijswinnaars

Bonen vormen de basis van Mr Bean. De bonenrol is er in verschillende smaken waaronder een chocoladevariant. Dit biedt een gezonder alternatief voor kinderen, die Mr. Bean net zo goed beoordelen als 'normale' pasta.

De tweede plaats was voor het Saucijzenboontje. Dit is een gezondere variant op het saucijzenbroodje door het gebruik van bonen, volkorenmeel, halvarine en tofu. Omdat er alleen plantaardige producten zijn gebruikt, is het ook duurzaam. Tasty Toast, een variant op de tosti, kreeg de derde plaats. De tosti vervangt ham en kaas door gezondere spreads.

De prijs voor het beste etiket ging naar het product Knoertjes. Knoertjes zijn een moderne versie van de kaantjes, een soort uitgebakken spek, die eenvoudig te bereiden zijn in de magnetron. Het concept is gericht op ouderen. En tot slot ging de publieksprijs naar Teetjemineetje. Een oplosthee op basis van aardbei en dadel die koud en warm kan worden gedronken. De drank kan helpen om het frisdrankgebruik onder met name kinderen terug te dringen.

Over de award

De Food Innovation Bachelor’s Award, voorheen Bachelor’s Award, wordt jaarlijks gehouden voor toekomstige foodprofessionals.Deelnemers ontwikkelen een nieuw product of concept, of passen een bestaand product zo aan dat het bijdraagt aan een gezonder en duurzamer eetpatroon. De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury en de genomineerden krijgen de kans hun product te presenteren tijdens een minisymposium. Dan worden de winnaars bekendgemaakt. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie, de retail, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Economische Zaken, de Consumentenbond en het Voedingscentrum.

     
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Plantaardig vlees en een neiging tot duurzaam eten kwamen in 2021 op de voorgrond. Van de samenwerking van de beroemde chef-kok Tom Colicchio met Meati tot de decembergids van The Manual om veganist te worden, de voedingsmiddelenindustrie volgde de tijdgeest constant. Dit jaar zullen er waarschijnlijk meer plantaardig voedsel en duurzame verpakkingen...

ABN AMRO: CO2-voetafdruk Nederlandse varkens behoort tot laagste ter wereld

ABN AMRO: CO2-voetafdruk Nederlandse varkens behoort tot laagste ter wereld

2021 was een slecht jaar voor de Nederlandse varkenshouderij. Enerzijds lagen de prijzen voor varkensvlees laag, terwijl varkenshouders anderzijds geconfronteerd werden met hoge kosten. Maar er is ook goed nieuws.