Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

HaagenDazsLoop_Lead

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als NestléUnilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is.

Loop is een initiatief van TerraCycle dat in samenwerking met UPS producten aan huis gaat leveren. Anders dan bij traditionele e-commerce organisaties worden de lege product-verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij de verpakkingen automatisch worden gevuld en teruggestuurd wanneer je deze laat ophalen. Het concept doet sterk denken aan de 20e-eeuwse melkboer, die flessen melk aan huis bracht en lege flessen weer ophaalde.

Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in duurzame, recyclebare of hervulbare verpakkingen. De verpakkingen moeten zo’n honderd keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook defecte verpakkingen worden geaccepteerd, want deze worden dan door TerraCycle gerecycled.

Grote belangstelling

Er is opvallend veel belangstelling voor het initiatief van TerraCycle. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld. De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is ook glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).

Lees ook
Unilever wordt volledig Brits

Unilever wordt volledig Brits

Het hoge woord is eruit: Unilever heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf zijn duale structuur opgeeft en een volledig Brits bedrijf wordt. Het kantoor in Londen wordt het hoofdkantoor van Unilever, al zal het kantoor in Rotterdam niet sluiten. Dat wordt het hoofdkantoor van de divisie Foods & Refreshments. Unilever bestaat op dit moment uit...

Vraag naar gerecycled plastic daalt

Vraag naar gerecycled plastic daalt

Tonnen gerecycled plastic hopen zich op bij Nederlandse recyclingbedrijven. Door de lage olieprijs en de coronacrisis is de vraag naar gerecycled plastic sterk gedaald, waardoor de bedrijven de grondstof niet meer kwijt kunnen. Het betreffende plastic vindt vooral toepassing in de sierteelt, de autobranche, de bouw en in consumentenproducten. Voor...

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.