Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

HaagenDazsLoop_Lead

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als NestléUnilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is.

Loop is een initiatief van TerraCycle dat in samenwerking met UPS producten aan huis gaat leveren. Anders dan bij traditionele e-commerce organisaties worden de lege product-verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij de verpakkingen automatisch worden gevuld en teruggestuurd wanneer je deze laat ophalen. Het concept doet sterk denken aan de 20e-eeuwse melkboer, die flessen melk aan huis bracht en lege flessen weer ophaalde.

Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in duurzame, recyclebare of hervulbare verpakkingen. De verpakkingen moeten zo’n honderd keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook defecte verpakkingen worden geaccepteerd, want deze worden dan door TerraCycle gerecycled.

Grote belangstelling

Er is opvallend veel belangstelling voor het initiatief van TerraCycle. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld. De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is ook glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).

Lees ook
Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Het Nederlandse bedrijf FiliGrade doet internationaal stof opwaaien met een technologie die het mogelijk maakt om in een afvalstroom food-grade plastic te scheiden van andere materialen. Door watermerken in het materiaal aan te brengen, kan het op de lopende band gemakkelijk herkend en gescheiden worden. “Het is te eenvoudig om waar te zijn.” De...

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...