Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

landschap-koeien-unsplash

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover elkaar komen te staan, vindt zij.

Hoewel consumenten dierenwelzijn belangrijk vinden, is dat niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag. Bij de aankoop van vlees in de supermarkt ervaart de consument een sociaal dilemma. ‘Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn’, zegt van Riemsdijk. Vaak wint het persoonlijk belang dit conflict.

Gangbare marketingstrategieën die de nadruk op dierenwelzijn leggen, vergroten dit conflict en maken het bij een grote groep consumenten moeilijker om het gedrag te sturen. Campagnes die zijn gericht op dierenleed resulteren misschien wel in minder vleesconsumptie, maar leidt nietnoodzakelijkerwijs tot een keuze voor diervriendelijker vlees, zegt van Riemsdijk.

Volgens van Riemsdijk kan het persoonlijk belang ook worden ingezet om de koop van diervriendelijk vlees te stimuleren. Zij legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. Van Riemsdijk: ‘Met name dat tweede wordt nauwelijks gebruikt. Je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenwelzijn. Of een verbeterde smaak aanprijzen die te danken is aan een diervriendelijker houderij. Het gaat om de koppeling tussen persoonlijke voordelen en dierwelzijn.’

Bron: Resource

Lees ook
Informatie over biociden in land- en tuinbouw is te veel versnipperd

Informatie over biociden in land- en tuinbouw is te veel versnipperd

De digitale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en volledigheid van informatie rondom biociden in de Nederlandse voedselketen is onvoldoende. Die conclusie trekt de stichting Fresh Upstream uit recent onderzoek van Wageningen University & Research (WUR).

Landbouwdebat op 24 februari live te volgen

Landbouwdebat op 24 februari live te volgen

Woensdag 24 februari vindt het nationale verkiezingsdebat plaats over de politieke toekomst van de Nederlandse landbouw, in relatie met natuur, de uitdagingen van de klimaatcrisis en de rol van voeding op de gezondheid.

WUR coördineert Europees onderzoek naar dierenwelzijn

WUR coördineert Europees onderzoek naar dierenwelzijn

Onderzoekers van Wageningen University & Research gaan het Europese onderzoeksproject mEATquality coördineren. Het project onderzoekt het verband tussen dierenwelzijn en vleeskwaliteit.