Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

landschap-koeien-unsplash

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover elkaar komen te staan, vindt zij.

Hoewel consumenten dierenwelzijn belangrijk vinden, is dat niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag. Bij de aankoop van vlees in de supermarkt ervaart de consument een sociaal dilemma. ‘Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn’, zegt van Riemsdijk. Vaak wint het persoonlijk belang dit conflict.

Gangbare marketingstrategieën die de nadruk op dierenwelzijn leggen, vergroten dit conflict en maken het bij een grote groep consumenten moeilijker om het gedrag te sturen. Campagnes die zijn gericht op dierenleed resulteren misschien wel in minder vleesconsumptie, maar leidt nietnoodzakelijkerwijs tot een keuze voor diervriendelijker vlees, zegt van Riemsdijk.

Volgens van Riemsdijk kan het persoonlijk belang ook worden ingezet om de koop van diervriendelijk vlees te stimuleren. Zij legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. Van Riemsdijk: ‘Met name dat tweede wordt nauwelijks gebruikt. Je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenwelzijn. Of een verbeterde smaak aanprijzen die te danken is aan een diervriendelijker houderij. Het gaat om de koppeling tussen persoonlijke voordelen en dierwelzijn.’

Bron: Resource

Lees ook
Mobiele slachterij krijgt subsidie van Provincie Overijssel

Mobiele slachterij krijgt subsidie van Provincie Overijssel

De provincie Overijssel geeft 100.000 euro subsidie voor een mobiele slachterij voor varkens. De Coöperatie Mobiel Slachten U.A. is bezig met de ontwikkeling van een mobiele slachterij die naar de boerderij toe komt in plaats van de varkens naar de slachterij.

Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

Al een aantal jaar voert snackmerk Mora het logo ‘Beter Welzijn’ op hun verpakkingen. Vorige week stond het logo centraal in een aflevering van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. De Dierenbescherming, bekend van het ‘Beter Leven’-keurmerk, uitte zich kritisch over Beter Welzijn. Het zou verwarrend zijn voor consumenten...

De kunst van doeltreffend bemonsteren

De kunst van doeltreffend bemonsteren

‘Meten is weten’ is wel het meest versleten cliché ooit. Bovendien is het in het geval van oppervlaktebesmettingen lang niet altijd waar. “In een Europese fabriek voor zuigelingenvoeding waren alle testen negatief. Toch kon er twee keer in de laatste tien jaar een salmonella-uitbraak optreden”, zegt Universitair docent...