Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

landschap-koeien-unsplash

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover elkaar komen te staan, vindt zij.

Hoewel consumenten dierenwelzijn belangrijk vinden, is dat niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag. Bij de aankoop van vlees in de supermarkt ervaart de consument een sociaal dilemma. ‘Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn’, zegt van Riemsdijk. Vaak wint het persoonlijk belang dit conflict.

Gangbare marketingstrategieën die de nadruk op dierenwelzijn leggen, vergroten dit conflict en maken het bij een grote groep consumenten moeilijker om het gedrag te sturen. Campagnes die zijn gericht op dierenleed resulteren misschien wel in minder vleesconsumptie, maar leidt nietnoodzakelijkerwijs tot een keuze voor diervriendelijker vlees, zegt van Riemsdijk.

Volgens van Riemsdijk kan het persoonlijk belang ook worden ingezet om de koop van diervriendelijk vlees te stimuleren. Zij legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. Van Riemsdijk: ‘Met name dat tweede wordt nauwelijks gebruikt. Je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenwelzijn. Of een verbeterde smaak aanprijzen die te danken is aan een diervriendelijker houderij. Het gaat om de koppeling tussen persoonlijke voordelen en dierwelzijn.’

Bron: Resource

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

De Food System Vision Prize, een initiatief van de Amerikaanse Rockefeller Foundation en partners SecondMuse en OpenIDEO, daagde organisaties wereldwijd uit een visie te formuleren op een gezond en regeneratief voedselsysteem in een regio naar keuze voor het jaar 2050. Uit meer dan 1.300 inzendingen wereldwijd werden uiteindelijk tien finalisten gekozen....