Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

landschap-koeien-unsplash

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover elkaar komen te staan, vindt zij.

Hoewel consumenten dierenwelzijn belangrijk vinden, is dat niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag. Bij de aankoop van vlees in de supermarkt ervaart de consument een sociaal dilemma. ‘Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn’, zegt van Riemsdijk. Vaak wint het persoonlijk belang dit conflict.

Gangbare marketingstrategieën die de nadruk op dierenwelzijn leggen, vergroten dit conflict en maken het bij een grote groep consumenten moeilijker om het gedrag te sturen. Campagnes die zijn gericht op dierenleed resulteren misschien wel in minder vleesconsumptie, maar leidt nietnoodzakelijkerwijs tot een keuze voor diervriendelijker vlees, zegt van Riemsdijk.

Volgens van Riemsdijk kan het persoonlijk belang ook worden ingezet om de koop van diervriendelijk vlees te stimuleren. Zij legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. Van Riemsdijk: ‘Met name dat tweede wordt nauwelijks gebruikt. Je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenwelzijn. Of een verbeterde smaak aanprijzen die te danken is aan een diervriendelijker houderij. Het gaat om de koppeling tussen persoonlijke voordelen en dierwelzijn.’

Bron: Resource

Lees ook
NVWA ‘nalatig’ bij corona-signaleringen in slachthuizen

NVWA ‘nalatig’ bij corona-signaleringen in slachthuizen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft tijdens de coronacrisis "onverschillig en nalatig gereageerd op waarschuwingen dat de situatie in slachthuizen niet veilig was", meldt de NOS.

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren. De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van...

WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

Wageningen University & Research wil de komende jaren extra investeren in data sciences en kunstmatige intelligentie (AI). Dat meldt het platform Resource. WUR wil maar liefst drie nieuwe hoogleraren aantrekken, evenals een onderzoekcoördinator en zes deeltijd-experts. In totaal komt het neer op een extra investering van 800.000 euro per jaar...