Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

landschap-koeien-unsplash

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover elkaar komen te staan, vindt zij.

Hoewel consumenten dierenwelzijn belangrijk vinden, is dat niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag. Bij de aankoop van vlees in de supermarkt ervaart de consument een sociaal dilemma. ‘Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn’, zegt van Riemsdijk. Vaak wint het persoonlijk belang dit conflict.

Gangbare marketingstrategieën die de nadruk op dierenwelzijn leggen, vergroten dit conflict en maken het bij een grote groep consumenten moeilijker om het gedrag te sturen. Campagnes die zijn gericht op dierenleed resulteren misschien wel in minder vleesconsumptie, maar leidt nietnoodzakelijkerwijs tot een keuze voor diervriendelijker vlees, zegt van Riemsdijk.

Volgens van Riemsdijk kan het persoonlijk belang ook worden ingezet om de koop van diervriendelijk vlees te stimuleren. Zij legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. Van Riemsdijk: ‘Met name dat tweede wordt nauwelijks gebruikt. Je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenwelzijn. Of een verbeterde smaak aanprijzen die te danken is aan een diervriendelijker houderij. Het gaat om de koppeling tussen persoonlijke voordelen en dierwelzijn.’

Bron: Resource

Lees ook
Consortium ontwikkelt 3D-printer voor gepersonaliseerde voeding

Consortium ontwikkelt 3D-printer voor gepersonaliseerde voeding

Beeld: Opt Lasers via Unsplash Een flexibel voedselproductiesysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van onder andere 3D-printen. Dat is waar het samenwerkingsproject Imagine om draait. De technologie kan uitkomst bieden voor bijvoorbeeld COPD-patiënten en defensie.  Imagine is een consortium tussen Wageningen University & Research (WUR),...

WUR Seminar op Food Technology 2021: Food Innovation

WUR Seminar op Food Technology 2021: Food Innovation

Het kan niet anders, dan dat Wageningen University & Research (WUR) een belangrijk onderdeel is van Food Technology op 1 en 2 december. De universiteit komt met twee demonstraties op de beursvloer en zelfs zes sprekers op de podia.

Slachthuis Gosschalk mag weer open

Slachthuis Gosschalk mag weer open

Slachthuis Gosschalk mag weer slachten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het nieuwe plan van aanpak van het slachthuis goedgekeurd en het slachthuis mag onder strenge voorwaarde weer open.