‘Namen afnemers vlees Willy Selten terecht genoemd’

6 februari 2017

Foodwatch heeft terecht openheid gevraagd over de afnemers van het vlees van vleesgroothandel Willy Selten. De voedselwaakhond had via de rechter afgedwongen dat de NVWA de namen openbaar maakte van bedrijven die het vlees hadden afgenomen. De Raad van State heeft die uitspraak nu bevestigd.

Willy Selten moest in 2013 50.000 ton vlees terugroepen omdat de herkomst niet duidelijk was. Zo was rundvlees mogelijk bijgemengd met paardenvlees.

Foodwatch heeft toen via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) met succes afgedwongen dat de NVWA de namen noemde van bedrijven die vlees bij de vleesgroothandel hadden gekocht.

1800 afnemers

De rechtbank Amsterdam had dat eind 2015 beslist. Het ging om 1800 directe en indirecte afnemers, waaronder alle grote retailketens, maar ook vleeswarenfabrikant Stegeman, salademaker Johma en aardappelverwerkers CêlaVita.

Vervolgend heeft een afnemer van het vlees een hoger beroep ingesteld, maar dat is nu door de Raad van State ongegrond verklaard.

'Overwinning voor consument'

Foodwatch is blij met het oordeel van de Raad van State. “Dit is een grote overwinning voor de consument. Als slachtoffer van voedselfraude moet je, net als bij andere vormen van fraude, malafide producten terug kunnen brengen. Openheid van zaken is bij voedselfraude zelfs nóg belangrijker, omdat de gezondheid in het geding kan zijn” aldus Foodwatch-directeur Ilse Griek.

'Geen informatie meer achterhouden'

De voedselwaakhond verwacht dat de uitspraak ook grote gevolgen zal hebben voor de informatieverstrekking bij andere voedselschandalen. De NVWA mag dankzij deze uitspraak informatie over mogelijk onveilig voedsel voortaan niet zo maar meer achterhouden, aldus Foodwatch.

De NVWA heeft volgens Foodwatch inmiddels laten weten  dat zij nu ook informatie openbaar zal maken over mogelijk met miltvuur besmet vlees waar de voedselwaakhond in 2015, in een andere zaak om vroeg.

Foodwatch hoopt dat de NVWA deze lijn in de toekomst zal voortzetten en de consument snel en volledig zal informeren.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?