Nano-houdbaarheidssticker: niet onverdeeld positief

14 februari 2013

WAGENINGEN - Consumenten denken wisselend over een sticker op basis van nanotechnologie die de houdbaarheid van agf reëler aangeeft. Ze zien het als hulp tegen voedselverspilling, maar zijn ook bang voor milieuschade en hogere prijzen.

Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen UR dat in opdracht van het ministerie van EZ is gehouden, meldt Food Valley.

Bewaarcondities

Gekeken werd hoe consumenten staan tegenover een sticker die de houdbaarheid van groente en fruit reëler kan aangeven en de datum zo nodig aanpast, doordat gedurende het hele proces van transport en opslag ook rekening gehouden kan worden met de bewaarcondities, zoals temperatuur en vochtigheid.

Omdat nog weinig bekend is hoe Nederlandse consumenten aankijken tegen mogelijke toepassingen van nanotechnologie in voeding, hebben onderzoekers van Wageningen UR hier onderzoek naar gedaan.

Beter inzicht

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten positief zijn over het feit dat de sticker beter inzichtelijk maakt dat producten nog te consumeren zijn, terwijl dat volgens de THT-sticker niet meer zou kunnen. Hierdoor hoeven minder groenten en fruit weggegooid te worden, zowel door consumenten als supermarkten.

Ook zien ze voordelen in sticker, omdat zo het meest verse product te kiezen is.

Chemicaliën

Anderzijds vragen de consumenten zich af of de sticker niet schadelijk is voor het milieu, omdat er toch extra chemicaliën gebruikt zullen zijn om de sticker te maken.

Ook denken ze dat een dergelijke sticker lui maakt, omdat consumenten zo minder zelf op de kwaliteit en houdbaarheid van een product hoeven te letten. Daarnaast verwachten ze dat de kosten van het ontwikkelen van een dergelijke sticker wel zullen worden doorberekend in de prijs van het product.

Niet bang voor gezondheid

Opvallend is dat geen van de consumenten ongerust lijkt te zijn, dat nanodeeltjes van de sticker mogelijk op het product en dus in het lichaam terecht zouden kunnen komen. Hier wordt de komende jaren verder wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?