Nationale week zonder vlees

Nationale week zonder vlees

Dit jaar vindt van 5 tot en met 11 maart voor de eerste keer de Nationale week zonder vlees plaats. Dit gebeurt op initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De hippe vegetariër. Met deze campagne wil ze Nederlanders praktische handvatten bieden om de mogelijkheden van de vegetarische keuken te ontdekken.

Ook wijst Boerdam op de besparingen die het eten van minder vlees opleveren. Door één week geen vlees te eten zou je zeven maanden aan douchewater, 111 kilometer autorijden, de hoeveelheid vlees van één hele kip en zeven maanden werk voor een boom besparen.

Activiteiten tijdens Nationale week zonder vlees

Tijdens deze week vinden verschillende activiteiten plaats. Zo krijgt iedere deelnemer gratis het Week zonder Vlees Magazine. Basis- en middelbare scholen besteden aandacht aan het onderwerp. Retailers komen deze week met vegetarische acties en recepten. Sodexo serveert vegetarische maaltijden in bedrijfs- en universiteitsrestaurants. Shell tankstations bieden vegetarische opties aan. En restaurants door heel Nederland promoten hun vegetarische menu.

Verschillende bedrijven uit de Food en Non-food industrie ondersteunen het initiatief. Dit zijn: Albert Heijn, Becel, Bolletje, Bonduelle, De Smaakspecialist, DEEN, Ekoplaza, Eosta, Garden Gourmet, Goodbite, Gran Food, Greenery, Green Protein Alliance, HAK, Iglo, Peulvruchten.nl, Knorr, Lassie Rijst, Love Beets, Maggi, Maza, Moonen packaging, Natuurwinkel, Nuts about Nature, Oesterzwammen Vereniging, Oil & Vinegar, OLIJCK, Peak’s Free From, Philips, Professor Grunschnabel, Purple Beehive, Quorn, Shell, SoFine Foods, Sodexo, SPAR, Struik, Unox, Veann, Vegetariërsbond, Vezet, Vivera en Willem & Drees.

Lees ook
Vion zet in op duurzaamheid

Vion zet in op duurzaamheid

In 2019 zette Vion met de strategie 'Building Balanced Chains' succesvol in op duurzaamheid. Daarnaast was 2019 in financiële zin een goed jaar, met goede marges in Europa en een toegenomen vraag in Azië. Dat staat in het jaarverslag van het bedrijf. In 2020 gaat Vion door met de 'Building Balanced Chains'-strategie, maar het bedrijf voorziet grote...

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Na de introductie in Engeland, Australië en meerdere delen van Europa, zijn de burgers en saucijzen van vleesvervangerproducent Moving Mountains nu ook te koop in Nederland.