Natuurlijk laseren agf spaart verpakking uit

Nature & More en de Zweedse supermarktketen ICA gaan biologische groente en fruit merken met laser, om geen plastic verpakkingen meer te hoeven gebruiken. Dit 'Natural Branding' is een biologische variant van het merken met laser. Het spaart alleen al op avocado's zeker 725.000 plastic verpakkingen uit. Met meer producten en afnemers kan dit cijfer in de miljoenen gaan lopen.

Dat meldt Nature & More, het ‘trace & tell’ merk voor biologische groente en fruit van distributeur Eosta uit Waddinxveen. De eerste biologische producten die met Natural Branding bij ICA worden verkocht, zijn avocado's en zoete aardappels.

Biologische avocado’s worden in supermarkten vrijwel altijd verpakt in plasticfolie. Dit om ze te onderscheiden van gangbare, goedkopere avocado's die los worden verkocht. Stickers kunnen een alternatieve oplossing zijn, maar die kunnen loslaten. Bovendien wordt daarbij weer papier, lijm en inkt gebruikt.

"De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken”, stelt Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More. In de praktijk bleek dit echter moeilijk te realiseren in de supermarkt. “Met Natural Branding wordt het nu een logische optie.”

Oppervlakkig

Diverse soorten fruit en groente kunnen nu gemerkt worden als biologisch met logo en land van herkomst, zonder dat extra materiaal hoeft te worden aangebracht. Met laser wordt wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De methode is zeer oppervlakkig en er worden geen hulpstoffen gebruikt. Het heeft volgens Nature & More dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid.

Contactvrij

De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie die nodig is voor een sticker. Bovendien kan door het natuurlijke lasermerken ook het gebruik van gebruikte kartonnen dozen en pallets flink worden ingeperkt, aldus Hendriks. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL. In Nederland worden tests uitgevoerd.

Hendriks verwacht dat groene consumenten blij is met Natural Branding, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij heel negatief denken over plastic verpakkingen.

Om consumenten te laten wennen aan een dergelijk 'brandmerk' wordt het eerst toegepast bij producten met een harde schil die toch wordt weggegooid, zoals avocado's. Maar het kan ook heel goed op zachte schillen worden aangebracht, zonder dat de producten er schade van ondervinden.

Scheelt 2042 kilo plastic

Nature & More verkocht vorig jaar 725.380 pakjes avocado aan de Zweedse supermarktketen ICA. Hiervoor werd 217 km plasticfilm gebruikt met een breedte van 30 cm (in totaal zo’n 2042 kilo plastic). Dat komt in CO2 gemeten neer op een autorit van 1,3 keer om de wereld heen.

Op maandag 19 december heeft tv-progamma Groen Licht aandacht besteed aan Natural Branding. Kijk op uitzending gemist.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta (distributeur van biologische groente en fruit) begon eind 2016 onder merknaam Nature & More een lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s...

Thijs Defraeye benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’

Thijs Defraeye benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’

Thijs Defraeye is benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’ bij de groep Food, Quality & Design. De functie wordt gefinancierd door Empa, een Zwitsers onderzoeksinstituut dat zich bezighoudt met materiaalwetenschappen en -technologie. In zijn onderzoek richt Defraeye zich op kwaliteitsverlies...

Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Verpakkingsbeurs Empack zet tijdens de twintigste editie op 5 en 6 april 2023 de innovaties van de winnaars van de Gouden Noot in de schijnwerpers. Het is het debuut van de Gouden Noot op Empack.