Nederland meest flexitarische land van Europa

Onderzoeksrapport ProVeg

Nederland kent de meeste (zelfverklaarde) flexitariërs en minste vleeseters van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7.500 consumenten uit tien Europese landen die onlangs werden ondervraagd.

Het gaat hier om een Europees onderzoek door ProVeg International in samenwerking met Innova Market Insights, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent als onderdeel van het Europese Smart Protein-project.

Het percentage flexitariërs in Nederland komt uit op 42 procent, in Europa ligt dat gemiddeld op 30 procent. Als 'vleeseter' omschrijft zich 48 procent van de Nederlandse respondenten. Het Europese gemiddelde is 61 procent en Polen telt met 68 procent de meeste vleeseters. Met vega's staat Nederland op de derde plaats met 5 procent vegetarisch en 2 procent veganistisch eters. Duitsland en Groot-Brittannië zijn de vega-koplopers met 9 procent.

De hoofdconclusies van het rapport:

  • Bijna de helft van de Europese consumenten (46 procent) verklaarde dat ze hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar hebben verminderd.
  • Iets minder dan 40 procent van de Europese consumenten is van plan minder vlees te consumeren in de komende zes maanden.
  • Ongeveer 30 procent van de consumenten geeft aan van plan te zijn hun zuivelconsumptie te verminderen.
  • Bijna 30 procent van de Europeanen zegt van te plan zijn aanzienlijk meer plantaardige zuivel- en vleesproducten te consumeren.

Als belemmering om meer plantaardig te eten noemen de respondenten dat plantaardige producten te duur zijn, vergeleken met vlees en zuivel. Daarnaast geven ze aan dat er - vooral buiten de deur - te weinig keuze is in vlees- en zuivelvervangers. Veerle Vrindts, directeur van Proverg Nederland, geeft in een persbericht over de resultaten van dit onderzoek aan: “De relatief hoge prijzen van vlees- en zuivelvervangers zijn deels het gevolg van de ontwikkelfase waarin de markt zich bevindt. Producenten investeren veel geld in uitbreiding en ontwikkeling van innovatieve nieuwe producten. Ze hebben nu nog niet de schaalvoordelen die de vleesindustrie heeft."

Vrindts verwijst naar de supermarkten, die volgens haar de prijzen hoog houden "door flinke marges te vragen op plantaardige producten, terwijl de dierlijke producten juist tegen stuntprijzen worden verkocht. Zo laat je makers en kopers van plantaardige producten eigenlijk de vleesproducten subsidiëren en dat is niet eerlijk." Vrindts wil duurder vlees en goedkopere nep.

Volgens Kieskompas eten Nederlanders nog altijd graag vlees, en spijbelen ze - volgens eigen zegen - maar zo'n beetje de helft van de week. Volgens harde consumptiedata houden Nederlanders ondanks de stijgende verkopen van vleesvervangers, vast aan hun stukje vlees. Alleen gesloten restaurants houden ons van het vlees.

Dit is een artikel van Foodlog

Foodlog

Lees ook
RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.

Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Momenteel is het de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Deze campagne moedigt consumenten aan om tot en met 13 maart geen vlees of zuivel te eten. Reden voor ProVeg om te kijken of de supermarkten deze week vlees in de aanbieding hebben.

Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Nederlanders zijn in hun ideeën over de veehouderij radicaler dan te verwachten valt, blijkt uit onderzoek van Kieskompas, in opdracht van ProVeg Nederland. Van de respondenten hoopt 28% zelfs op een toekomst waarin geen dieren meer voor voedsel worden gebruikt.