Nederlanders willen eerlijke bananen

bananen

Zo’n 94 procent van de Nederlanders wil dat hun supermarkt volledig op duurzame fairtrade bananen overstapt. Dit blijkt uit de Kromme Kieswijzer van Max Havelaar. Stichting Max Havelaar wil met de Kromme Kieswijzer supermarkten stimuleren volledig over te stappen op bananen die zijn ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden.

Kromme Kieswijzer

De Kromme Kieswijzer is gelanceerd door Stichting Max Havelaar en is door bijna 27.000 mensen ingevuld. Met deze online tool kan de consument aangeven in welke supermarkt hij/zij de dagelijkse boodschappen doet. Vervolgens kan een verzoek om eerlijke bananen naar de supermarkt worden gestuurd. Albert Hein ontving de meeste berichten. Ruim 35 procent van de deelnemers benaderde deze supermarkt. Van de Albert Heijn-klanten gaf 94 procent  aan fairtrade bananen te willen; bij Jumbo 97 procent, bij Lidl 98 procent en bij Dirk zelfs 99 procent.

Consument wil niet zoeken

Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt zijn de enige supermarkten in Nederland die 100 procent van hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen. Consumenten hoeven hier niet te zoeken. En dat willen ze ook niet volgens de Kromme Kieswijzer. 79 procent wil niet moeten zoeken naar eerlijke producten. Om de impact te vergroten en het consumenten makkelijker te maken, kunnen supermarkten volledig overschakelen op fairtrade bananen.

Lees ook:

Lees ook
Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten.

Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

Een van de beste koffies ter wereld was bijna van het toneel verdwenen. Omdat Nespresso - onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé - bereid is flink wat extra te betalen, kunnen kleine boeren de ooit bloeiende koffiesector in Zimbabwe van de ondergang redden. Eind jaren 80 produceerde Zimbabwe ongeveer 15.000 ton koffie per jaar. Door...

Nederlands team wint Rainforest Alliance-prijs

Nederlands team wint Rainforest Alliance-prijs

Het Nederlandse start-upbedrijf 20tree.ai heeft de tweede plaats gewonnen in de Rainforest Alliance AG-Tech Developer Challenge. Vijftig organisaties deden mee met innovatieve digitale producten om de productie en winstgevendheid van cacaoboeren in Ghana te verbeteren. Deelnemers van de AG-Tech Developer Challenge zonden plannen in voor innovatieve...