De aankoop van levensmiddelen via internet is van alle goederen en diensten het snelst gegroeid. Vergeleken met 2012 zijn die aankopen meer dan verdubbeld. Dat komt vooral door de populariteit van maaltijdboxen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Bijna 1 op de 5 Nederlanders (17,3 procent) zegt in 2016 wel eens online levensmiddelen te hebben gekocht. In 2012 lag dat nog op 7,3 procent
Absoluut gezien wordt, net als in voorgaande jaren, online vooral kleding, reizen, vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft.
73 procent koopt online
In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Een toename van 9 procentpunt vergeleken met vier jaar eerder. 73 procent komt overeen met zo’n 11 miljoen mensen.
De groei van aankopen via internet gaat sneller dan die in fysieke winkels.
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. In deze leeftijdsgroep zegt 90 procent online goederen of diensten te hebben gekocht.
Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.
Lees ook:
- Online winkel kleine producenten gelanceerd: ZTRDG (19 april 2016)
- Fruit populairst bij online supermarktklant (25 maart 2016)
- ‘Foodservice slecht vindbaar op internet'(14 januari 2015)