Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De Vegetarische Slager

(Copyright: De Vegetarische Slager)

 

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

Uit het onderzoek, dat zo’n drie jaar beslaat, blijkt dat in elk van de elf onderzochte landen (België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk) er meer vleesvervangers werden geconsumeerd; de toename in heel Europa bedroeg maar liefst 49 %.

Duitsland is de grootste afzetmarkt voor plantaardige vleesvervangers in Europa. Jaarlijks wordt er voor 993 miljoen euro aan vlees- en zuivelvervangers verkocht. Op de tweede plaats staat het VK (750 miljoen euro), gevolgd door Spanje (448 miljoen euro), Italië (425 miljoen euro) en Frankrijk (355 miljoen euro).

Nederland staat in dit rijtje op de zesde plek. Maar wanneer er gekeken wordt naar consumptie per hoofd van de bevolking, dan staan we op de eerste plek. Per persoon geven we gemiddeld het meeste uit aan plantaardige vervangers (circa 17 euro) en consumeren we ook de meeste vleesvervangers (870 gram per persoon). Bij elkaar zijn we goed voor een jaarlijkse vleevervangersconsumptie van 15 miljoen kg. Op het gebied van plantaardige vervangers voor kaas, komen we met 20 gram per persoon op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram per persoon). Wel zijn we op dit gebied de sterkste groeimarkt: maar liefst 400 % in de afgelopen twee jaar.

 

Discount

Nederlandse supermarkten verkochten de afgelopen twee jaar 50 % meer plantaardige alternatieven (291 miljoen euro per jaar). Opvallend daarbij is dat de groei in discountsupermarkten, waaronder Aldi en Lidl, nog sterker was (83 %).

Ook opvallend is dat in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, terwijl dit in Nederland geldt voor plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro). Hierbij zijn burgers het populairst (42 miljoen euro), gevolgd door roerbakstukjes (33 miljoen euro) en balletjes (21 miljoen euro).

Lees ook
Onderzoek naar effecten micro- en nanoplastics op menselijk lichaam

Onderzoek naar effecten micro- en nanoplastics op menselijk lichaam

De Europese Commissie stelt 30 miljoen euro beschikbaar voor vijf onderzoeksprojecten naar de effecten van micro- en nanoplastics op het menselijk lichaam.

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) hebben een zelftest ontwikkeld waarmee consumenten in de toekomst thuis voedingsproducten kunnen testen op allergenen.