Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De Vegetarische Slager

(Copyright: De Vegetarische Slager)

 

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

Uit het onderzoek, dat zo’n drie jaar beslaat, blijkt dat in elk van de elf onderzochte landen (België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk) er meer vleesvervangers werden geconsumeerd; de toename in heel Europa bedroeg maar liefst 49 %.

Duitsland is de grootste afzetmarkt voor plantaardige vleesvervangers in Europa. Jaarlijks wordt er voor 993 miljoen euro aan vlees- en zuivelvervangers verkocht. Op de tweede plaats staat het VK (750 miljoen euro), gevolgd door Spanje (448 miljoen euro), Italië (425 miljoen euro) en Frankrijk (355 miljoen euro).

Nederland staat in dit rijtje op de zesde plek. Maar wanneer er gekeken wordt naar consumptie per hoofd van de bevolking, dan staan we op de eerste plek. Per persoon geven we gemiddeld het meeste uit aan plantaardige vervangers (circa 17 euro) en consumeren we ook de meeste vleesvervangers (870 gram per persoon). Bij elkaar zijn we goed voor een jaarlijkse vleevervangersconsumptie van 15 miljoen kg. Op het gebied van plantaardige vervangers voor kaas, komen we met 20 gram per persoon op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram per persoon). Wel zijn we op dit gebied de sterkste groeimarkt: maar liefst 400 % in de afgelopen twee jaar.

 

Discount

Nederlandse supermarkten verkochten de afgelopen twee jaar 50 % meer plantaardige alternatieven (291 miljoen euro per jaar). Opvallend daarbij is dat de groei in discountsupermarkten, waaronder Aldi en Lidl, nog sterker was (83 %).

Ook opvallend is dat in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, terwijl dit in Nederland geldt voor plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro). Hierbij zijn burgers het populairst (42 miljoen euro), gevolgd door roerbakstukjes (33 miljoen euro) en balletjes (21 miljoen euro).

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Duurzame drinkrietjes bevatten vaak PFAS

Duurzame drinkrietjes bevatten vaak PFAS

Twee studenten biologie van de Universiteit Antwerpen onderzochten de mate van PFAS in drinkrietjes. Voor deze rietjes wordt vaak reclame gemaakt omwille van de 100% biologische afbreekbaarheid. De studenten onderzochten of deze rietjes wel echt duurzaam en biologisch afbreekbaar zijn.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.