Nederlanders kopen weer eieren, buitenland nog niet

eieren

De Nederlandse consument lijkt over de schrik van de fipronileieren heen te zijn. Uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) blijkt dat de eierverkoop in de supermarkten zich na een forse dip begin augustus weer hersteld heeft en zelfs 3 procent hoger ligt dan de in dezelfde week vorig jaar.

De omzet van eieren lag in de eerste week van augustus 36 procent en in de tweede week 12 procent lager in vergelijking met vorig jaar. Nadat de NVWA eind juli 180 kippenbedrijven blokkeerde omdat de verboden stof fipronil in de eieren was aangetroffen, haalden de supermarkten veel eieren uit de schappen. Ook het buitenland haalde eieren en producten met fipronileieren terug.

Op BNR zegt Hennie de Haan, voorzitter van voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders blij te zijn dat "het vertrouwen in Nederland gelukkig weer terug is", naar het lijkt. Ze voegt er aan toe dat het in het buitenland nog niet zo ver is. De eier-export valt nog tegen. "Dus voor ons als sector is de crisis nog niet voorbij."

Bron: Foodlog

Lees ook
Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Meer nieuwkomers op de arbeidsmarkt

Meer nieuwkomers op de arbeidsmarkt

Meer mensen hebben een nieuwe baan. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en Eurostat waren er in het eerste kwartaal van 2022 ruim 400 duizend meer dan in hetzelfde kwartaal in 2021.

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.