Nederlanders kopen weer eieren, buitenland nog niet

eieren

De Nederlandse consument lijkt over de schrik van de fipronileieren heen te zijn. Uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) blijkt dat de eierverkoop in de supermarkten zich na een forse dip begin augustus weer hersteld heeft en zelfs 3 procent hoger ligt dan de in dezelfde week vorig jaar.

De omzet van eieren lag in de eerste week van augustus 36 procent en in de tweede week 12 procent lager in vergelijking met vorig jaar. Nadat de NVWA eind juli 180 kippenbedrijven blokkeerde omdat de verboden stof fipronil in de eieren was aangetroffen, haalden de supermarkten veel eieren uit de schappen. Ook het buitenland haalde eieren en producten met fipronileieren terug.

Op BNR zegt Hennie de Haan, voorzitter van voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders blij te zijn dat "het vertrouwen in Nederland gelukkig weer terug is", naar het lijkt. Ze voegt er aan toe dat het in het buitenland nog niet zo ver is. De eier-export valt nog tegen. "Dus voor ons als sector is de crisis nog niet voorbij."

Bron: Foodlog

Lees ook
Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

De detailhandel heeft in het derde kwartaal van 2020 9,2 procent meer omgezet dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van foodwinkels blijft relatief hoog.

Kipster ontwikkelt plantaardig ei

Kipster ontwikkelt plantaardig ei

Kipster heeft een plantaardig ei ontwikkeld, met de naam VEGGS. Het is een 'vloeibaar goedje' dat bestaat uit verschillende ingrediënten zoals gist en eiwit van soja. Het is volgens de makers geschikt om een roerei van te bakken.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).