Nederlandse bierdrinker kiest bewuster voor een bier

Bier

De Nederlandse bierdrinkers kiezen steeds bewuster voor een bepaalde biersoort. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Deze en andere trends komen naar voren in Nationaal Bieronderzoek 2018. Dit onderzoek vindt jaarlijks plaats onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Alcoholvrije en -arme bieren

Bierdrinkers kiezen steeds vaker voor alcoholvrije en -arme bieren. Bijna de helft (45 procent) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol. De helft (52 procent) ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Speciaalbier

Daarnaast valt de keuze van bierdrinkende Nederlanders vaker op speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers kiest weleens voor een speciaalbier. Dit jaar is dat vooral blond bier. Dit speciaal bier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bokbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar ook opvallend, steeds meer vanwege het lokale karakter.

De almaar groeiende keuze in het bierschap wordt gezien. Ongeveer driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft om vaker een ander bier te proberen dan twee jaar geleden. Dit geldt niet alleen voor mannen, maar ook voor vrouwen. 54 procent van de vrouwen kiest vaker voor een ander bier. Bij de mannen is dit 42 procent. Door het aanbod kiezen vrouwen vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank (43 om 35 procent).

Bewust genieten

“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Matchen van (speciaal)bier en food

De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van (speciaal)bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18 procent) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat.

"Voor elk gerecht is er wel een passend bier”, stelt Arvid Bergström, chef-kok, biersommelier én voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers. “De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken. Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht.”

Lees ook
Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan zit Bavaria in een nieuw flesje. Owens-Illinois, Inc (OI) ontwikkelde de nieuwe donkerbruine fles. De fles heeft een lange, strakke hals met daarin het bekende Bavaria-kompas in embossing. Ook het etiket is aangepast en is nu Royal Blue.

Een beetje Grimbergen komt straks weer uit de abdij

Een beetje Grimbergen komt straks weer uit de abdij

Fotocredits: 'Grimbergen', matt512 We moeten nog een jaartje geduld hebben, maar dat is natuurlijk niets na 220 jaar. Volgend jaar zal er eindelijk weer Grimbergen abdijbier gebrouwen in de abdij te Grimbergen. Grimbergen? Dat bestaat toch al lang? Jazeker, maar het commerciële abdijbier met die naam wordt gebrouwen door Alken Maes en Carlsberg,...

1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

Bierbrouwer Heineken verwacht dat in Europa alcoholvrij bier straks minstens 10% van de markt uitmaakt. Dat zegt Ilaria Lodigiani in een interview tegen RTL Z. Lodigiani is wereldwijd verantwoordelijk bij Heineken voor alcoholarm en -vrij bier. Heineken wilde 150 jaar lang geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen. Twee...