Nederlandse limoncello wint dubbel goud bij World Spirits Awards

27 maart 2018

Het Nederlandse merk Fiorito is uitgeroepen tot de beste limoncello ter wereld. Vrijdag 23 maart kreeg Fiorito een dubbele gouden medaile tijdens de World Spirits Awards. In totaal behaalde Fiorito 95,3 punten en won daarmee de categorie fruitlikeuren. Eerder won Fiorito al drie keer de zilveren medaille tijdens de Wine & Spirits Competition (IWSC) in London en kreeg de limoncello het keurmerk Superiore.

De World Spirits Awards (WSA) is een belangrijke prijs in de drankwereld. Er zijn meer dan twintig categorieën. Een vakjury reikt binnen elke categorie een gouden, zilveren en bronzen medaille uit. Volgens de jury is Fiorito een 'perfect voorbeeld hoe een limoncello hoort te zijn, met de frisheid van versgeperst sap, een goede balans tussen suikergehalte en zuur en intense citroenaroma's.

Fiorito Limoncello

EVMI_Fiorito_2-300x200 © Fiorito

Franco en Benno Fiorito richtten in 2011 het Nederlands familiebedrijf op. De broers hebben hun roots in Italië. Ze maken kwalitatieve, handgemaakte limoncello van handgeschilde, biologische citroenen uit Sicilië, volgens een oud familierecept. Daarnaast hebben de broer een Lemon Infused Rum en verschillende ready-to-drinkvarianten in het assortiment. Koninklijke De Kuyper BV vertegenwoordigt het merk internationaal.

De broers zijn heel blij met de prijs. Franco Fiorito: "Het is bijzonder eervol dat we deze medaille hebben gekregen. Dit zet ons merk internationaal op de kaart. Dat we als Nederlands merk winnen van alle Italiaanse collega’s is natuurlijk erg bijzonder."

Groeiende vraag naar limoncello

EVMI_Fiorito_3-300x200 © Fiorito

De laatste jaren groeit de vraag naar limoncello. Opvallend want de vraag naar de algemene categorie likeuren neemt juist af. Een verklaring hiervoor is dat limoncello goed aansluit bij de populariteit van 'natuurlijke dranken'. Daarnaast verandert het gebruik. Eerst schonk men limoncello vaak als drankje na het eten, als digestive. Nu wordt limoncello ook gebruikt als aperatief, bijvoorbeeld in de mix met prosecco of tonic of als onderdeel van een cocktail.

De groei geldt met name voor de premium limoncello's. De consument drinkt bewuster en kiest voor kwalitatief hoogstaandere merken, zonder kunstmatige toevoegingen en met minder suiker. Naast belangrijke limoncello-landen als Italië en de Verenigde Staten, is ook Nederland is een belangrijk afzetgebied. Ook de vraag vanuit andere landen, onder meer in Azië, neemt toe.

 

Altijd op de hoogte blijven?