Nederlandse limoncello wint dubbel goud bij World Spirits Awards

EVMI_Fiorito

Het Nederlandse merk Fiorito is uitgeroepen tot de beste limoncello ter wereld. Vrijdag 23 maart kreeg Fiorito een dubbele gouden medaile tijdens de World Spirits Awards. In totaal behaalde Fiorito 95,3 punten en won daarmee de categorie fruitlikeuren. Eerder won Fiorito al drie keer de zilveren medaille tijdens de Wine & Spirits Competition (IWSC) in London en kreeg de limoncello het keurmerk Superiore.

De World Spirits Awards (WSA) is een belangrijke prijs in de drankwereld. Er zijn meer dan twintig categorieën. Een vakjury reikt binnen elke categorie een gouden, zilveren en bronzen medaille uit. Volgens de jury is Fiorito een 'perfect voorbeeld hoe een limoncello hoort te zijn, met de frisheid van versgeperst sap, een goede balans tussen suikergehalte en zuur en intense citroenaroma's.

Fiorito Limoncello

EVMI_Fiorito_2-300x200 © Fiorito

Franco en Benno Fiorito richtten in 2011 het Nederlands familiebedrijf op. De broers hebben hun roots in Italië. Ze maken kwalitatieve, handgemaakte limoncello van handgeschilde, biologische citroenen uit Sicilië, volgens een oud familierecept. Daarnaast hebben de broer een Lemon Infused Rum en verschillende ready-to-drinkvarianten in het assortiment. Koninklijke De Kuyper BV vertegenwoordigt het merk internationaal.

De broers zijn heel blij met de prijs. Franco Fiorito: "Het is bijzonder eervol dat we deze medaille hebben gekregen. Dit zet ons merk internationaal op de kaart. Dat we als Nederlands merk winnen van alle Italiaanse collega’s is natuurlijk erg bijzonder."

Groeiende vraag naar limoncello

EVMI_Fiorito_3-300x200 © Fiorito

De laatste jaren groeit de vraag naar limoncello. Opvallend want de vraag naar de algemene categorie likeuren neemt juist af. Een verklaring hiervoor is dat limoncello goed aansluit bij de populariteit van 'natuurlijke dranken'. Daarnaast verandert het gebruik. Eerst schonk men limoncello vaak als drankje na het eten, als digestive. Nu wordt limoncello ook gebruikt als aperatief, bijvoorbeeld in de mix met prosecco of tonic of als onderdeel van een cocktail.

De groei geldt met name voor de premium limoncello's. De consument drinkt bewuster en kiest voor kwalitatief hoogstaandere merken, zonder kunstmatige toevoegingen en met minder suiker. Naast belangrijke limoncello-landen als Italië en de Verenigde Staten, is ook Nederland is een belangrijk afzetgebied. Ook de vraag vanuit andere landen, onder meer in Azië, neemt toe.

 
Lees ook
Crises als fipronil te voorkomen door een verdubbeling van de controlekosten

Crises als fipronil te voorkomen door een verdubbeling van de controlekosten

"Pluimveehouders moeten fors gaan investeren, controleren en reguleren om de voedselveiligheid in de eierproductieketen te verbeteren. Dat concludeert de Werkgroep Versterking Zelfregulering Eierketen (WVZE) in een onderzoeksrapport over de fipronil-affaire van vorig jaar." Door Cécile Janssen - Foodlog Dat schrijft het FD over de 22 aanbevelingen die...

Albert Heijn kweekt oesterzwammen op koffiedrab

Albert Heijn kweekt oesterzwammen op koffiedrab

Albert Heijn verkoopt sinds 14 mei twee weken lang verse oesterzwammen die zijn gekweekt op koffiedrab. De oesterzwammen worden verkocht in AH Gelderlandplein XL. Albert Heijn kweekt de zwammen in samenwerking met paddenstoelenleverancier GRO | Green Recycled Organics. Samen willen de bedrijven een stap maken in het verduurzamen van de voedselketen...

Karvan Cévitam bestaat 70 jaar

Karvan Cévitam bestaat 70 jaar

Limonademerk Karvan Cévitam viert dit jaar haar zeventigste verjaardag. Om dit jubileum extra luister bij te zetten opent op vrijdag 18 mei de eerste Limonade Pop Up Bar van Nederland op de Prinsengracht in Amsterdam. Daarnaast wordt deze zomer het aanbod uitgebreid met drie Limited Edition smaken in een aantrekkelijke verpakking. Karvan Cévitam De...