Nederlandse multinationals nog niet diervriendelijk genoeg

diervriendelijk

Voor de zesde keer vergelijkt de Business Benchmark on Farm Animal Welfare hoe 110 foodmultinationals het doen op het gebied van dierenwelzijn. McDonald's blijkt de winnaar onder de restaurants. De Nederlandse bedrijven Unilever, Ahold Delhaize, FrieslandCampina en Vion Food komen ook op de lijst voor, maar draaien niet in de top mee.

Door Cécile Janssen - Foodlog

De Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) vergelijkt 110 internationale bedrijven met elkaar aan de hand van 34 verschillende objectieve criteria om vast te stellen hoe de bedrijven omgaan met dierenwelzijn. Het zijn 40 voedingsretailers en groothandels, zoals de supermarktketens Carrefour, JBS en Waitrose en bulkhandelaar Cargill, 40 voedselproducenten, waaronder Arla, Nestlé en Kraft Heinz en 30 restaurantketens, zoals Yum! Brands en Sodexo. In totaal gaat het om 34 Noord-Amerikaanse bedrijven, 60 Europese en 16 uit de rest van de wereld.

Een bont gezelschap dus, dat ingedeeld wordt in 6 categorieën. In het 'slechtste' geval verstrekt het bedrijf geen of beperkt bewijs dat het dierenwelzijn als een bedrijfsissue ziet. In de toplaag heeft het bedrijf zich als een voorloper of leider opgeworpen op het terrein van dierenwelzijn en is dat een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting doordat er binnen de raad van bestuur of het senior management iemand verantwoordelijk is voor dierenwelzijn, of doordat er aantoonbaar beleid, doelstellingen en communicatie over naar buiten gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het niet langer verwerken van kooieieren of verbieden van castratie of staartcouperen bij varkens.

"Bovenaan", in laag 1, staan de Zwitserse supermarkten Coop Group en Migros en de Britse supermarktketens Marks & Spencer, Waitrose plus de voedingsmiddelenproducent Cranswick. Het eerste Nederlandse bedrijf dat we tegenkomen is Unilever, in de tweede laag. Daar bevindt zich ook - ietwat verrassend misschien - fastfoodketen McDonald's. "Het is duidelijk dat fastfoodbedrijven het zich niet langer kunnen veroorloven om dierenwelzijn te negeren. Consumenten laten zien dat ze zich steeds meer bekommeren om het welzijn van dieren wanneer ze beslissen waar ze eten", zegt Steve McIvor, ceo van mede-opsteller World Animal Protection. In vergelijking met McDonald's kregen KFC, Pizza Hut en Starbucks, die zich in laag 5 bevinden, meteen kritiek te verduren in de Britse Independent.

FrieslandCampina en Vion bevinden zich in laag 3, waar het belang van dierenwelzijn wel erkend is, maar er nog werk aan de winkel is om het effectief te implementeren. Ook Aldi, Danone en Walmart bevinden zich op dit niveau. Ahold Delhaize vindt zich terug op laag 4 (making progress on implementation), samen met bijvoorbeeld Lidl en Carrefour.

De BBFAW is in 2012 voor het eerst opgesteld op initiatief van dierenwelzijnsorganisaties Compassion in World Farming en World Animal Protection. Sinds 2014 doet ook Coller Capital, een investeringsfonds dat zich hard maakt voor impact beleggen en het initiatief FAIRR, mee.

diervirendelijk multinationals De rangschikking in het BBFAW rapport 2017

Lees ook
Unilever verkoopt merk Chicken Tonight

Unilever verkoopt merk Chicken Tonight

Zwanenberg Food Group neemt het merk Chicken Tonight over van Unilever. Het herkenbare sausmerk wordt al bij Zwanenberg geproduceerd, maar het in Almelo gevestigde bedrijf neemt nu ook de marketing en verkoop over. Zwanenberg Food Group produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten, en heeft een omzet...

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

In navolging van de Magnum pints van gerecycled plastic, komt Unilever nu met een volgend plastic-besparend product: de Solero ijsjes in het multipack zijn niet meer per stuk in plastic verpakt, maar zo uit de kartonnen verpakking te gebruiken. Dat schrijft Unilever in een persbericht.