Nederlandse supermarkten onthullen cijfers voedselverspilling

supermarkt-pixabay

Van al het voedsel in Nederlandse supermarkten wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel komt niet bij de consument terecht. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van supermarkten, Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit.

Het verspilde voedsel bestaat voor een groot deel uit aardappelen, groente en fruit (34,5%) en brood en banket (31,5%). Vergeleken met het inkoopvolume wordt vooral een groot deel van het brood verspild. Zo’n 7,7% van het brood en banket dat de supermarkten inkopen, komt niet bij de consument terecht. Bij vers vlees en vis is dat 2,9%, bij groente en fruit 2,7%, en bij zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaarproducten 1,4%.

verspilling-wur-cbl

Vijf Nederlandse supermarkten deden mee aan dit onderzoek: Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS. Samen beslaan zij ongeveer 77,5% van de Nederlandse markt. De supermarktketens hebben op vrijwillige basis gerapporteerd over hun voedselresten en gegevens verstrekt aan WUR. De WUR heeft de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd.

“Om gericht actie te kunnen ondernemen op het terugdringen van voedselverspilling is het bezitten van betrouwbare data cruciaal”, aldus Jennifer Muller van het CBL. “De uitkomsten van deze Zelfmonitor Voedselverspilling zijn dan ook zeer waardevol. Het is nu feitelijk onderbouwd op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, waardoor we doelgericht werken aan de branche-brede doelstelling: 50% vermindering van voedselverspilling in 2030.”

Lees ook
Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

In de Grand Finale van de ReThink Protein Challenge, georganiseerd door Wageningen University & Research, kwamen Cultivated en AlgO als winnaars uit de bus. Ze bedachten unieke innovaties die kunnen bijdragen aan de eiwittransitie.

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Die vraag proberen Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo met ‘ja’ te beantwoorden in een nieuwe samenwerking, waarin ze met innovatieve oplossingen verse groente langer houdbaar willen maken.