Nederlandse voedselproducenten helpen Voedselbank

25 oktober 2022 Redactie Food

Unox, Iglo, Hak en Bolletje vormen samen het ‘Wintercollectief’ om de Voedselbank te helpen. Naar verwachting neemt komende winter het aantal klanten van de Voedselbank toe met minimaal 40 procent. De vier roepen andere voedselproducenten op om zich aan te sluiten bij dit collectief.

Door de energiecrisis en in inflatie neemt de vraag voedselpakketten toe. De situatie is nu al kritiek bij de Voedselbank, terwijl de winter nog moet beginnen. Tijd voor actie, volgens het Wintercollectief. “De verhalen komen hard binnen. Veel mensen die letterlijk in de kou zitten, gezinnen die met honger naar bed gaan en weer opstaan. Dit raakt ons in het hart. Daarom hebben wij, als Hollandse merken, de vraag gesteld wat wij kunnen doen om hen, ook deze winter, een warm thuiskomen te geven.” zegt Esther Slegtenhorst - van Spronsen van Unox namens het Wintercollectief. Nicole Freid van Hak, mede-initiatiefnemer, vult aan: “Meer grote bedrijven hebben diezelfde vraag gesteld. Inmiddels vormen we samen met Iglo en Bolletje een collectief en heeft iedereen zich gecommitteerd om de huidige steun aan de Voedselbank te vergroten.”

Verhoging donatie

De vier voedselproducenten verhogen hun donatie aan de Voedselbank. Unox doneert 500.000 blikken en zakken soep, Hak verhoogt de schenking naar 600.000 potten groenten, Iglo geeft 10.000 maaltijden en 10.000 groentenmixen, en tot slot schenkt Bolletje 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten.

Maar er is nog veel meer nodig om klanten van de Voedselbank te voorzien van voldoende voedselpakketten. “Nu we onze krachten bundelen kunnen we meer betekenen. Maar er zal nog veel meer bij moeten. Wij hopen dat nog meer bedrijven uit de voedingssector, groot en klein, dit voorbeeld volgen en zich aansluiten bij ons Wintercollectief. Niet alleen vaste donateurs; ook bedrijven die nog niet eerder hebben gedoneerd zijn uiteraard van harte welkom”, zegt Becky Nascimento van Iglo. Geert-Jan Zandbergen van Bolletje besluit: “We kunnen en mogen mensen niet in de kou laten staan. We willen samen echt een beweging in gang zetten. Er zijn nog heel veel soorten producten nodig. Met een divers aanbod aan donaties kunnen we de Voedselbank nog beter helpen.”

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Zorgen bij de Voedselbank

De Voedselbank is blij met deze extra donatie. Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: “Dit is echt hartverwarmend. Het gaat hier om enorme aantallen. Het is geweldig om te zien dat verschillende Nederlandse producenten uit de industrie allemaal op hun eigen manier bijdragen om mensen in armoede te willen helpen.”

De hulp van voedselproducenten is hard nodig. “We hebben een enorm tekort aan vooral voedzaam eten, zeker nu we de winter ingaan en verse producten moeilijker te krijgen zijn”, zegt Wijnbelt. Ook komt er in totaliteit minder volume binnen, omdat bedrijven er steeds beter in slagen om voedselverspilling tegen te gaan. Op zichzelf een gunstige ontwikkeling, maar de Voedselbank ziet daarmee de tekorten verder oplopen. “Het Wintercollectief geeft ons de broodnodige duw in de goede richting. We hopen dat het andere bedrijven, groot of klein, over de streep trekt ook bij te springen. Want er is nog veel meer nodig.”

Wintercollectief

Het Wintercollectief is een initiatief van Unox, Hak, Iglo en Bolletje en is open en toegankelijk voor alle producenten, groot en klein, die ook een bijdrage willen leveren aan de Voedselbank. Elk merk draagt vanuit haar eigen categorie bij. Het collectief dient nadrukkelijk geen commercieel doel en de bundeling van krachten is uitsluitend gericht op hulp aan de Voedselbank. "Laten we samen om de mensen heen gaan staan die dit nodig hebben: #samendewinterdoor."

Altijd op de hoogte blijven?