Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso_biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start de pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland en binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. 

Het verleggen van grenzen en innovatie zijn belangrijk voor Nespresso vertelt CEO Guillaime Le Cunff. “We zijn eerder dit jaar een B Corp™ geworden en sindsdien zetten we ons meer dan ooit in voor het uitbreiden van de duurzame keuzes voor onze klanten. We zijn verheugd om onze allereerste op papier gebaseerde composteerbare capsule voor thuis aan te kondigen.”

Papieren cups

De thuis composteerbare papieren cups zijn voorzien van een gepatenteerde technologie, waaronder de voering van biopolymeer in de capsule die de koffie beschermt tegen oxidatie. De nieuwe cups werden ontwikkeld bij Nestlé Institute of Packaging Sciences. Julia Lauricella van het Nestlé System Technology Center: “We hebben uiterst nauwkeurig een papierpulpvormingsproces gecombineerd met een biologisch afbreekbare laag voor bescherming tegen oxidatie tijdens transport, opslag en de hogedrukextractie in onze machines.”

De internationale certificeringsinstantie TÜV Austria certificeerde de papieren cups voor compostering, zowel thuis als industrieel. In sommige landen, waaronder Frankrijk waar de pilot start, kunnen de cups in de openbare bioafvalbak.

Duurzaam

Voor de ontwikkeling werkte Nespresso samen met Huhtamaki, een internationale leverancier van duurzame verpakkingen. “We zijn verheugd om met Nespresso samen te werken aan de thuiscomposteerbare papieren cups”, zegt CEO Charles Héaulmé. “Een deel van deze baanbrekende innovatie is het resultaat van het combineren van papierpulp uit houtvezels, een natuurlijk hernieuwbaar materiaal, en het samenpersen ervan tot een koffiecapsule met behulp van onze nauwkeurige technologie.”

Met de presentatie van de biologisch afbreekbare cups lanceert Nespresso ook vier nieuwe koffieblends, waaronder een biologische koffie, afkomstig uit het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program.

 

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren