Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

koffie-nespresso-pixabay

Een van de beste koffies ter wereld was bijna van het toneel verdwenen. Omdat Nespresso - onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé - bereid is flink wat extra te betalen, kunnen kleine boeren de ooit bloeiende koffiesector in Zimbabwe van de ondergang redden.

Eind jaren 80 produceerde Zimbabwe ongeveer 15.000 ton koffie per jaar. Door onder meer de onteigening van blanke koffieboeren en het geweld onder de regering van Robert Mugabe kwam die productie vrijwel geheel tot stilstand. Met 430 ton in 2018 (10% meer dan het jaar ervoor) en een verwachte 500 ton voor dit jaar, is koffie in Zimbabwe aan een voorzichtige comeback bezig, aldus het Financieele Dagblad.

Daar speelt Nespresso samen met de wereldwijde non-profit-organisatie TechnoServe een rol in. Via het reviving origins-programma helpen ze boeren om de regio opnieuw op de kaart van koffieproducenten te zetten. De koffieteelt moet boeren helpen een bestaan op te bouwen, de lokale economie herstellen en de dringend gewenste ontwikkeling van plattelandsgemeenschappen op gang helpen, schrijft Duurzaam Ondernemen. Nespresso koopt de Zimbabwaanse koffie in voor een prijs die 30 tot 40% boven de internationale marktprijs ligt en betaalt de boeren in dollars. Er is nog wel iets dat roet in het eten gooit. De regering van Zimbabwe verbiedt sinds eind juni het gebruik van buitenlandse valuta. Of dat verbod lang stand houdt, is de vraag. De nationale bank van Zimbabwe is vermoedelijk niet in staat om een eigen munt te onderhouden.

De nieuwe Zimbabwaanse koffie lijkt een rooskleurige toekomst tegemoet te kunnen zien. De in mei door Nespresso geïntroduceerde limited edition "Tamuka muZimbabwe”-koffie was binnen drie werken uitverkocht.

Bron: Foodlog, 22/07/2019

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...