Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

koffie-nespresso-pixabay

Een van de beste koffies ter wereld was bijna van het toneel verdwenen. Omdat Nespresso - onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé - bereid is flink wat extra te betalen, kunnen kleine boeren de ooit bloeiende koffiesector in Zimbabwe van de ondergang redden.

Eind jaren 80 produceerde Zimbabwe ongeveer 15.000 ton koffie per jaar. Door onder meer de onteigening van blanke koffieboeren en het geweld onder de regering van Robert Mugabe kwam die productie vrijwel geheel tot stilstand. Met 430 ton in 2018 (10% meer dan het jaar ervoor) en een verwachte 500 ton voor dit jaar, is koffie in Zimbabwe aan een voorzichtige comeback bezig, aldus het Financieele Dagblad.

Daar speelt Nespresso samen met de wereldwijde non-profit-organisatie TechnoServe een rol in. Via het reviving origins-programma helpen ze boeren om de regio opnieuw op de kaart van koffieproducenten te zetten. De koffieteelt moet boeren helpen een bestaan op te bouwen, de lokale economie herstellen en de dringend gewenste ontwikkeling van plattelandsgemeenschappen op gang helpen, schrijft Duurzaam Ondernemen. Nespresso koopt de Zimbabwaanse koffie in voor een prijs die 30 tot 40% boven de internationale marktprijs ligt en betaalt de boeren in dollars. Er is nog wel iets dat roet in het eten gooit. De regering van Zimbabwe verbiedt sinds eind juni het gebruik van buitenlandse valuta. Of dat verbod lang stand houdt, is de vraag. De nationale bank van Zimbabwe is vermoedelijk niet in staat om een eigen munt te onderhouden.

De nieuwe Zimbabwaanse koffie lijkt een rooskleurige toekomst tegemoet te kunnen zien. De in mei door Nespresso geïntroduceerde limited edition "Tamuka muZimbabwe”-koffie was binnen drie werken uitverkocht.

Bron: Foodlog, 22/07/2019

Lees ook
Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso wil dat al zijn koffie in 2022 CO2-neutraal is. Het bedrijf gaat de emissie op verschillende vlakken terugbrengen of compenseren. De belofte past in de langlopende strategie van het bedrijf om te verduurzamen.

Nespresso investeert 150 miljoen in fabriek

Nespresso investeert 150 miljoen in fabriek

Koffiefabrikant Nespresso steekt 160 miljoen Zwitserse franc (ca. 150 miljoen euro) in koffiefabriek in het Zwitserse Romont. Hiermee kan het voldoen aan de groeide vraag naar de premium koffies. In juni 2021 begint de bouw van een tweede productiehal.

Helft van Cargills cacao is nu traceerbaar

Helft van Cargills cacao is nu traceerbaar

Agrifoodconcern Cargill heeft 50 procent van zijn cacao traceerbaar gemaakt. Dat heeft het bedrijf bereikt met een scala aan technologische oplossingen, waaronder digitale systemen die boeren en inkopers met elkaar verbinden, barcodes op cacaozakken, en systemen om kinderarbeid te monitoren. Cargill deed die duurzaamheidsclaim in een Sustainability...