Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Beeld: Nestlé

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn onder het merk Garden Gourmet. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Plantaardig

Het nieuwe plantaardige product heeft de structuur van ingeblikte tonijn en kan als vervanger dienen in pizza’s en sandwiches. Nestlé stelt dat het product bestaat uit zes plantaardige ingrediënten, waaronder erwteneiwit. Al eerder maakte Nestlé duidelijk dat het sterk inzet op producten met erwten, omdat ze een hoog eiwitgehalte hebben en duurzaam groeien. Het bedrijf stelt ze het product in slechts negen maanden ontwikkelden, gebruik makend van de kennis die het opdeed bij het ontwikkelen van vleesvervangers. Het bedrijf geeft aan meer plantaardige visvervangers te maken. Stefan Palzer, Nestlé Chief Technology Officer: “Duurzaam geproduceerde plantaardige alternatieven kunnen helpen om overbevissing tegen te gaan en de biodiversiteit van de oceanen te behouden. Dit alternatief voor tonijn is lekker, voedzaam, eiwitrijk en loodvrij. We staan te popelen om dit product op de markt te brengen. Andere plantaardige vis- en schelpdierproducten zijn al in ontwikkeling.” Of Nestlé het product in Nederland gaat verkopen, is nog niet duidelijk.

Bron: Nestlé

Lees ook
Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

De mooie en minder mooie kanten van de tonijnvangst

De mooie en minder mooie kanten van de tonijnvangst

Sinds hij in de jaren ’90 in Spanje woonde en zag hoe de blauwvintonijnen daar op traditionele manier gevangen werden, heeft de tonijn econoom en journalist Steven Adolf niet meer losgelaten. Onlangs verscheen zijn boek ‘Tuna Wars’ over de mooie, maar zeker ook de minder mooie kanten van de tonijnvangst. Het begon in de jaren ’90...