Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

mousline-blockchain-nestle

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje.

Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product wordt volledig vervaardigd en verkocht in Frankrijk. De gebruiker krijgt wel informatie over kwaliteitsmanagement, het type aardappel dat wordt gebruikt en de tijd en plaats van productie en opslag.

Food Trust

De blockchain-technologie die Carrefour gebruikt is ontwikkeld door IBM. De Franse super heeft zich aangesloten bij het Food Trust-project van de IT-gigant, dat een blockchainnetwerk beoogt waarmee zo veel mogelijk spelers in de voedingsmiddelensector hun ketens transparant gaan maken. Nestlé en Carrefour beschouwen de Mousline-blockchain als een pilot. Nestlé heeft naar eigen zeggen nog meer blockchainprojecten lopen, onder andere op het gebied van logistiek en duurzaamheid.

Lees ook
Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Aviko verliest 70% omzet door coronamaatregelen

Aviko verliest 70% omzet door coronamaatregelen

De vraag naar frites en andere aardappelproducten kelderde de afgelopen tijd enorm. Het brengt aardappelproducent Aviko in een benarde positie, dat blijkt uit een interview van Boerenbusiness met topman Chris Deen.Het supermarktkanaal is slechts goed voor 15% van Aviko's afzet. De supermarktverkoop steeg weliswaar kortstondig door de hamsterwoede....