Nestlé haalt vleesvervangers van Britse schappen

garden-gourmet-nestle

Nestlé heeft bevestigd dat het bedrijf het vega-merk Garden Gourmet niet meer zal verkopen in Britse supermarkten. Eerder deze maand werd dat assortiment nog uitgebreid met de zogeheten ‘Incredible Burger’.

Nestlé begon een jaar geleden met het uitrollen van Garden Gourmet in Groot-Brittannië. Het van oorsprong Israëlische merk was in Europa al een succes en is ook in het Nederlandse vegaschap te vinden. De Britten bleken een lastiger publiek. Na een jaarlange proefperiode heeft Nestlé besloten het merk niet langer via Britse supermarkten aan te bieden.

Concurrentie

Hoewel dit niets betekent voor het merk op zich – Nestlé blijft stevig inzetten op het Garden Gourmet-merk in andere markten – zegt het wel iets over de aard van de markt voor nepvlees en andere vegaproducten. Die markt groeit hard, maar het aanbod groeit nog harder. Charmante startups, multinationals en private label-producten concurreren met elkaar in hetzelfde schap.

Volgens Foodnavigator is de concurrentie op de vegamarkt in het Verenigd Koninkrijk nog wat heviger dan in de rest van Europa. In 2016 waren 9% van alle nieuw gelanceerde voedingsmiddelen in het VK vegaproducten. In 2018 was dat 15,6% en dit jaar is dat al 23%. Met name vanuit private label-markt zou de concurrentie in Groot-Brittannië sterker zijn dan elders. Retailers besteden veel aandacht aan huismerken en geven die voorrang in het schap. Daarnaast proberen supermarkten zich te onderscheiden met snel roterende productlijnen, zoals seizoensgebonden producten.

Lees ook
Webinar over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier

Webinar over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier

De populariteit van plantaardige vlees- en visvervangers neemt toe. Daarom organiseert de European Algae Biomass Association (EABA) een serie webinars waar verschillende producenten van vlees- en visvervangers op basis van zeewier en algen aan het woord komen.

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...

Plantaardige tonijn van Vegan Zeastar wint Vegan Food Award

Plantaardige tonijn van Vegan Zeastar wint Vegan Food Award

De plantaardige tonijn van het Nederlandse merk Vegan Zeastar won op 4 juni een Vegan Food Award. Deze No Tuna Sashimi wordt gemaakt op basis van tapioca en zeewier. Dierenrechtenorganisatie Peta Deutschland reikte de Vegan Food Awards 2020 uit.