Nestlé haalt vleesvervangers van Britse schappen

garden-gourmet-nestle

Nestlé heeft bevestigd dat het bedrijf het vega-merk Garden Gourmet niet meer zal verkopen in Britse supermarkten. Eerder deze maand werd dat assortiment nog uitgebreid met de zogeheten ‘Incredible Burger’.

Nestlé begon een jaar geleden met het uitrollen van Garden Gourmet in Groot-Brittannië. Het van oorsprong Israëlische merk was in Europa al een succes en is ook in het Nederlandse vegaschap te vinden. De Britten bleken een lastiger publiek. Na een jaarlange proefperiode heeft Nestlé besloten het merk niet langer via Britse supermarkten aan te bieden.

Concurrentie

Hoewel dit niets betekent voor het merk op zich – Nestlé blijft stevig inzetten op het Garden Gourmet-merk in andere markten – zegt het wel iets over de aard van de markt voor nepvlees en andere vegaproducten. Die markt groeit hard, maar het aanbod groeit nog harder. Charmante startups, multinationals en private label-producten concurreren met elkaar in hetzelfde schap.

Volgens Foodnavigator is de concurrentie op de vegamarkt in het Verenigd Koninkrijk nog wat heviger dan in de rest van Europa. In 2016 waren 9% van alle nieuw gelanceerde voedingsmiddelen in het VK vegaproducten. In 2018 was dat 15,6% en dit jaar is dat al 23%. Met name vanuit private label-markt zou de concurrentie in Groot-Brittannië sterker zijn dan elders. Retailers besteden veel aandacht aan huismerken en geven die voorrang in het schap. Daarnaast proberen supermarkten zich te onderscheiden met snel roterende productlijnen, zoals seizoensgebonden producten.

Lees ook
‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers. De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme...

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Eind vorig jaar kondigde Robert Witik, de R&D-manager van Nestlé, op het AIPIA-event Pack Neutral aan, een nieuw platform om het recyclen verpakkingen te managen.  “Het Pack Neutral platform is een digitaal concept ontwikkeld door onze R&D-verpakkingswetenschappers in lijn met onze inzet om de recyclingpercentages van verpakkingsmateriaal...

Champignonkweker introduceert 'vleesvervanger' van 100% oesterzwam

Champignonkweker introduceert 'vleesvervanger' van 100% oesterzwam

Voor wie de sterk bewerkte vleesvervangers beu is, komt Banken Champignons met een eigen ‘vleesvervanger’. Met een speciaal bereidingsproces kan de paddenstoelenhandelaar oesterzwammen veranderen in een product dat de textuur van het populaire ‘pulled meat’ benadert. Volgens Banken is hun ‘pulled mushroom’ een antwoord...