Nestlé heeft bevestigd dat het bedrijf het vega-merk Garden Gourmet niet meer zal verkopen in Britse supermarkten. Eerder deze maand werd dat assortiment nog uitgebreid met de zogeheten ‘Incredible Burger’.

Nestlé begon een jaar geleden met het uitrollen van Garden Gourmet in Groot-Brittannië. Het van oorsprong Israëlische merk was in Europa al een succes en is ook in het Nederlandse vegaschap te vinden. De Britten bleken een lastiger publiek. Na een jaarlange proefperiode heeft Nestlé besloten het merk niet langer via Britse supermarkten aan te bieden.

Concurrentie

Hoewel dit niets betekent voor het merk op zich – Nestlé blijft stevig inzetten op het Garden Gourmet-merk in andere markten – zegt het wel iets over de aard van de markt voor nepvlees en andere vegaproducten. Die markt groeit hard, maar het aanbod groeit nog harder. Charmante startups, multinationals en private label-producten concurreren met elkaar in hetzelfde schap.

Volgens Foodnavigator is de concurrentie op de vegamarkt in het Verenigd Koninkrijk nog wat heviger dan in de rest van Europa. In 2016 waren 9% van alle nieuw gelanceerde voedingsmiddelen in het VK vegaproducten. In 2018 was dat 15,6% en dit jaar is dat al 23%. Met name vanuit private label-markt zou de concurrentie in Groot-Brittannië sterker zijn dan elders. Retailers besteden veel aandacht aan huismerken en geven die voorrang in het schap. Daarnaast proberen supermarkten zich te onderscheiden met snel roterende productlijnen, zoals seizoensgebonden producten.

Altijd op de hoogte blijven?