Nestlé bekijkt palmolie-ontbossing vanuit de ruimte

Nestlé gaat satellieten inzetten om zijn palmolieleveranciers in de gaten te houden. De voedingsmiddelengigant wil zo zorgen dat er geen ontbossing plaatsvindt bij de aanleg van palmolieplantages.

Palmolie

De markt voor palmolie is enorm. Niet alleen is het een ingrediënt in veel voedingsmiddelen, een groot deel van de Europese import wordt ook omgezet in diesel. De productie per hectare ligt veel hoger dan bij andere plantaardige oliën en dus zou het een duurzame olie moeten zijn. Begin dit jaar kwam het goedje echter minder positief in het nieuws, toen bleek dat de palmolie-industrie in delen van bijvoorbeeld Indonesië gemoeid gaat met grootschalige ontbossing en uitbuiting.

Ogen in de lucht

Nestlé heeft 2010 de doelstelling uitgesproken om te zorgen dat in 2020 geen van hun producten ontbossing tot gevolg heeft. Het zal moeilijk worden voor het concern om die ambitieuze belofte waar te maken. Vorig jaar was nog maar 63% van Nestlé’s bevoorradingsketen ‘ontbossingsvrij’ was. Nestlé’s ‘ogen in de lucht’ moeten het concern helpen een beter beeld te krijgen van de bevoorradingsketen van hun palmolieproducten. Volgens het bedrijf zal ook hun productie van pulp, papier en soja op deze manier worden bespioneerd.

Lees ook
Productiegroei eieren en zuivel met keurmerk On the way to PlanetProof

Productiegroei eieren en zuivel met keurmerk On the way to PlanetProof

Het aantal pluimveehouders dat voldoet aan de duurzaamheidseisen van het keurmerk On the way to PlanetProof steeg in 2021 met 24% ten opzichte van 2020. Ook de hoeveelheid areaal beheerd land door melkveehouders nam toe en steeg met 3%.

Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl lanceert de duurzame cashewnoot Way to Go Cashew. Bij de totstandkoming werkte Lidl samen met Fairtrade en Johnny Cashew Nederland. De cashewnoten zijn volledig Fairtrade gecertificeerd, de boeren ontvangen een vaste Fairtrade prijs en Fairtrade premie. Daarnaast betaalt Lidl nog een aanvullende premie.

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Op vrijdag 4 maart start er in Amsterdam een pop-up evenement dat zich richt op duurzame, groene en maatschappelijk verantwoorde merken uit het Verenigd Koninkrijk. Onder de naam ‘Best of UK Sustainable Food&Drink’ showcasen Britse merken zes weken lang hun producten in het pand van Six and Sons aan de Haarlemmerdijk.