Nestlé kiest voor Nutri-Score

nestle-gebouw

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht.

De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score al ondersteunen, België, Frankrijk en Spanje. Volgens Nestlé illustreert Nutri-Score de inzet van het bedrijf aan goede voeding en bewuste keuzes. “We willen zo snel mogelijk eenvoudig te begrijpen voedingsinformatie aanbieden. Wetenschappelijk bewijs en toenemende steun van consumenten laten zien dat de Nutri-Score een oplossing is die werkt in continentaal Europa,” zegt Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. 

Nestlé, producent van onder meer Kitkat en Maggi, toont zich realistisch. "Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, zegt algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. “Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie.”

Stroomversnelling

In Nederland pleitten de Consumentenbond, Foodwatch én supermarktkoepel CBL al een tijd lang voor de Nutri-Score. In Europees verband is een Europees burgerinitiatief voor het voedselkeuzelogo gestart. 

Foodwatch reageert opgetogen op de ommezwaai van Nestlé. Aanvankelijk koos het bedrijf samen met Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo voor het zogeheten Evolved Nutrition Label

Volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is "het geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen" en zelf initiatief te nemen, zoals HAK, Iglo en Albert Heijn deden. Bedrijven die Nutri-Score invoeren zouden het risico lopen een 'niet toegelaten claim' te gebruiken. Volgens Foodwatch voert de Nederlandse overheid een ontmoedigingsbeleid door de voorkeur te geven aan 'doorpolderen' met de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) als vertegenwoordiger van 'de tegenlobby'. Nestlé hoort daar in ieder geval niet meer bij.

Bron: Foodlog

Lees ook
Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.

Marian Geluk: 'Ik vond onderzoek doen eigenlijk niet zo leuk'

Marian Geluk: 'Ik vond onderzoek doen eigenlijk niet zo leuk'

Marian Geluk werkt inmiddels twee jaar als directeur voor de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). EVMI sprak haar in de week van haar jubileum over innovatie, ervaringen in het buitenland en de rol van de FNLI bij maatschappelijke kwesties. Op 1 mei vierde Marian Geluk haar tweejarig jubileum bij de FNLI. Hoewel, een feestje is er...

FNLI hekelt klimaatakkoord

FNLI hekelt klimaatakkoord

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) uit zich kritisch over het vorige week gepresenteerde Klimaatakkoord. Het akkoord sluit niet aan op de praktijk in de voedselindustrie die daardoor wordt benadeeld ten opzichte van andere industrieën, zegt de branchevereniging. De voedselsector is een van de sectoren die de grootste...