Nestlé kiest voor Nutri-Score

nestle-gebouw

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht.

De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score al ondersteunen, België, Frankrijk en Spanje. Volgens Nestlé illustreert Nutri-Score de inzet van het bedrijf aan goede voeding en bewuste keuzes. “We willen zo snel mogelijk eenvoudig te begrijpen voedingsinformatie aanbieden. Wetenschappelijk bewijs en toenemende steun van consumenten laten zien dat de Nutri-Score een oplossing is die werkt in continentaal Europa,” zegt Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. 

Nestlé, producent van onder meer Kitkat en Maggi, toont zich realistisch. "Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, zegt algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. “Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie.”

Stroomversnelling

In Nederland pleitten de Consumentenbond, Foodwatch én supermarktkoepel CBL al een tijd lang voor de Nutri-Score. In Europees verband is een Europees burgerinitiatief voor het voedselkeuzelogo gestart. 

Foodwatch reageert opgetogen op de ommezwaai van Nestlé. Aanvankelijk koos het bedrijf samen met Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo voor het zogeheten Evolved Nutrition Label

Volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is "het geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen" en zelf initiatief te nemen, zoals HAK, Iglo en Albert Heijn deden. Bedrijven die Nutri-Score invoeren zouden het risico lopen een 'niet toegelaten claim' te gebruiken. Volgens Foodwatch voert de Nederlandse overheid een ontmoedigingsbeleid door de voorkeur te geven aan 'doorpolderen' met de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) als vertegenwoordiger van 'de tegenlobby'. Nestlé hoort daar in ieder geval niet meer bij.

Bron: Foodlog

Lees ook
Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Tienpuntenplan  2019 - 2025 FNLI

Tienpuntenplan 2019 - 2025 FNLI

De levensmiddelenindustrie is van oudsher een spil in de circulaire economie. Samen met boeren, veevoederproducenten en steeds meer bedrijven maken de leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) werk van een zo hoogwaardig mogelijke inzet van biotische en abiotische materialen/stromen.