Nestlé kiest voor Nutri-Score

nestle-gebouw

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht.

De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score al ondersteunen, België, Frankrijk en Spanje. Volgens Nestlé illustreert Nutri-Score de inzet van het bedrijf aan goede voeding en bewuste keuzes. “We willen zo snel mogelijk eenvoudig te begrijpen voedingsinformatie aanbieden. Wetenschappelijk bewijs en toenemende steun van consumenten laten zien dat de Nutri-Score een oplossing is die werkt in continentaal Europa,” zegt Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. 

Nestlé, producent van onder meer Kitkat en Maggi, toont zich realistisch. "Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, zegt algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. “Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie.”

Stroomversnelling

In Nederland pleitten de Consumentenbond, Foodwatch én supermarktkoepel CBL al een tijd lang voor de Nutri-Score. In Europees verband is een Europees burgerinitiatief voor het voedselkeuzelogo gestart. 

Foodwatch reageert opgetogen op de ommezwaai van Nestlé. Aanvankelijk koos het bedrijf samen met Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo voor het zogeheten Evolved Nutrition Label

Volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is "het geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen" en zelf initiatief te nemen, zoals HAK, Iglo en Albert Heijn deden. Bedrijven die Nutri-Score invoeren zouden het risico lopen een 'niet toegelaten claim' te gebruiken. Volgens Foodwatch voert de Nederlandse overheid een ontmoedigingsbeleid door de voorkeur te geven aan 'doorpolderen' met de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) als vertegenwoordiger van 'de tegenlobby'. Nestlé hoort daar in ieder geval niet meer bij.

Bron: Foodlog

Lees ook
Voedingsmiddelensector behoudt sterke economische positie

Voedingsmiddelensector behoudt sterke economische positie

Op 14 oktober presenteerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) tijdens hun jaarbijeenkomst de Monitor Levensmiddelenindustrie 2021. Daaruit blijkt dat de voedingsmiddelensector haar sterke economische positie behoudt, ook na een turbulent 2020.

Titaniumdioxide (E171) wordt verboden in voedingsmiddelen

Titaniumdioxide (E171) wordt verboden in voedingsmiddelen

Vanaf volgend jaar geldt een EU-breed verbod op de witte kleurstof E171, ofwel titaniumdioxide, in voedingsmiddelen. Lidstaten van de Europese Unie zijn akkoord gegaan met het voorstel dat de Europese Commisie in mei 2021 deed.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.