Nestlé lanceert eerste product met gestructureerde suikers

ËVMI_Nestlé Milkybar Wowsomes

Nestlé presenteerde 27 maart Milkybar Wowsomes. Dit is het eerste chocoladeproduct waarin Nestlé de innovatie ‘gestructureerde suiker’ verwerkte. Het product bevat 30 procent minder suiker in vergelijking met vergelijkbare chocoladerepen. Nestlé introduceert Milkybar Wowsomes de komende weken in winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

In de gestructureerde suiker veranderden de wetenschappers van Nestlé de structuur. Ze gebruikten hiervoor alleen natuurlijke ingrediënten. Dit resulteerde in een luchtige, poreuze suiker, die sneller in de mond oplost. Volgens Nestlé neemt iemand hierdoor "dezelfde zoetigheid waar als bij producten met conventionele suikers, terwijl hij minder suiker consumeert".

Nestlé kondigde de wetenschappelijke doorbraak van de gestructureerde suiker in 2016 aan. Teams van de voedingsmiddelenproducent in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië hadden iets meer dan een jaar nodig om van de ‘gestructureerde suiker’-innovatie een nieuw product te maken. Milkybar bleek geschikt voor de toepassing van de innovatie.

Nestlé heeft de suikerreductie in de nieuwe Milkybar Wowsomes bereikt door uitsluitend gebruik te maken van natuurlijke ingrediënten. Daarnaast bevat de chocoladereep geen zoetstoffen. Het product heeft melk als belangrijkste ingrediënt, bevat havergranen en is een bron van vezels.

De innovatie past binnen de doelstelling van Nestlé om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Nestlé deed in 2000 een publieke toezegging om de hoeveelheid suikers in verschillende producten tussen 2014 en 2016 met 10 procent te verminderen. In 2017 beloofde Nestlé de hoeveelheid suiker in haar producten verder terug. Nu met 5 procent. Dit was onderdeel van een reeks doelstellingen voor 2020. Wanneer de gestructureerde gestructuurde suiker in een Nederlands Nestlé-product wordt toegepast, is niet bekend.

Lees ook op EVMI:

       
Lees ook
Zwitserse chocolatiers hebben last van de coronacrisis

Zwitserse chocolatiers hebben last van de coronacrisis

Zwitserse chocolademakers verkochten de afgelopen maanden minder chocola. De vraag nam af door het sluiten van de horeca en de vermindering van het luchtverkeer vanwege de coronacrisis. Dat maakt brancheorganisatie Chocosuisse bekend.

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.