Nestlé lanceert eerste product met gestructureerde suikers

ËVMI_Nestlé Milkybar Wowsomes

Nestlé presenteerde 27 maart Milkybar Wowsomes. Dit is het eerste chocoladeproduct waarin Nestlé de innovatie ‘gestructureerde suiker’ verwerkte. Het product bevat 30 procent minder suiker in vergelijking met vergelijkbare chocoladerepen. Nestlé introduceert Milkybar Wowsomes de komende weken in winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

In de gestructureerde suiker veranderden de wetenschappers van Nestlé de structuur. Ze gebruikten hiervoor alleen natuurlijke ingrediënten. Dit resulteerde in een luchtige, poreuze suiker, die sneller in de mond oplost. Volgens Nestlé neemt iemand hierdoor "dezelfde zoetigheid waar als bij producten met conventionele suikers, terwijl hij minder suiker consumeert".

Nestlé kondigde de wetenschappelijke doorbraak van de gestructureerde suiker in 2016 aan. Teams van de voedingsmiddelenproducent in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië hadden iets meer dan een jaar nodig om van de ‘gestructureerde suiker’-innovatie een nieuw product te maken. Milkybar bleek geschikt voor de toepassing van de innovatie.

Nestlé heeft de suikerreductie in de nieuwe Milkybar Wowsomes bereikt door uitsluitend gebruik te maken van natuurlijke ingrediënten. Daarnaast bevat de chocoladereep geen zoetstoffen. Het product heeft melk als belangrijkste ingrediënt, bevat havergranen en is een bron van vezels.

De innovatie past binnen de doelstelling van Nestlé om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Nestlé deed in 2000 een publieke toezegging om de hoeveelheid suikers in verschillende producten tussen 2014 en 2016 met 10 procent te verminderen. In 2017 beloofde Nestlé de hoeveelheid suiker in haar producten verder terug. Nu met 5 procent. Dit was onderdeel van een reeks doelstellingen voor 2020. Wanneer de gestructureerde gestructuurde suiker in een Nederlands Nestlé-product wordt toegepast, is niet bekend.

Lees ook op EVMI:

       
Lees ook
Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Kinderen krijgen te veel suiker binnen. Ze eten dagelijks twee keer de geadviseerde hoeveelheid. Foodwatch vraagt aandacht voor de overconsumptie van suiker met de Suikermaxdag. Zaterdag 9 juli bereikten Nederlandse kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud hun suikerlimiet voor een heel jaar.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.