Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

nestle-plantaardig

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant.

Het vorig jaar opgerichte Merit werkt op dit moment aan een fabriek voor de productie van hun plantaardige ingrediënten, onder meer een oplosbaar, smaakneutraal erwteneiwit. De technologie wordt geleverd door Burcon, een specialist op het gebied van de samenstelling, toepassing en productie van eiwit uit onder meer erwten, soja, hennep en koolzaad.

Vleesvervangers

Nestlé heeft inmiddels al meerdere samenwerkingspartners op het gebied van plantaardige ingrediënten. Onlangs kondigde het bedrijf al een samenwerking aan met het Nederlandse bedrijf Corbion om onderzoek te doen naar microalgen als bron van plantaardig eiwit. Volgens Nestlé zijn er binnen het bedrijf zo’n 300 R&D-medewerkers bezig met de ontwikkeling van nieuwe plantaardige producten, wat neerkomt op zo’n 10% van de hele R&D-capaciteit.

Lees ook
1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research.

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct. Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er...

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

Dit jaar vindt voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Van 9 tot en met 15 maart worden consumenten aangemoedigd om geen vlees te eten. De vorige editie liet bij de supermarkten een stijging zien van de verkoop van vleesvervangers, maar er werd ook meer vlees verkocht.  Ook dit jaar hebben zich weer veel commerciële partijen...