Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

nestle-plantaardig

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant.

Het vorig jaar opgerichte Merit werkt op dit moment aan een fabriek voor de productie van hun plantaardige ingrediënten, onder meer een oplosbaar, smaakneutraal erwteneiwit. De technologie wordt geleverd door Burcon, een specialist op het gebied van de samenstelling, toepassing en productie van eiwit uit onder meer erwten, soja, hennep en koolzaad.

Vleesvervangers

Nestlé heeft inmiddels al meerdere samenwerkingspartners op het gebied van plantaardige ingrediënten. Onlangs kondigde het bedrijf al een samenwerking aan met het Nederlandse bedrijf Corbion om onderzoek te doen naar microalgen als bron van plantaardig eiwit. Volgens Nestlé zijn er binnen het bedrijf zo’n 300 R&D-medewerkers bezig met de ontwikkeling van nieuwe plantaardige producten, wat neerkomt op zo’n 10% van de hele R&D-capaciteit.

Lees ook
Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...