Nestlé ontwikkelt chocolade die alles uit de cacaovrucht haalt

cacao-pixabay

Foodgigant Nestlé heeft aangekondigd een 70% pure chocoladereep op de markt te brengen met alleen ingrediënten uit de cacaovrucht. In plaats van geraffineerd suiker toe te voegen gebruikt de fabrikant suikers uit de witte pulp van de vrucht.

De cacaovrucht bevat naast de begeerde bonen ook een zoete, witte pulp die om de bonen heen zit. Een deel van die pulp wordt vaak gebruikt bij de fermentatie van de bonen, maar een groot deel wordt verwijderd en gaat verloren. Bij de nieuwe formulering van Nestlé wordt de overvloedige pulp wel benut om de chocolade te zoeten. Zo wordt 31% van de vrucht benut, tegenover 22% nu, en is geen extra suiker meer nodig.

Minder verspilling

Volgens Nestlé heeft de nieuwe formulering geen invloed op de smaak van de chocolade, en bevat de nieuwe reep bovendien minder suiker dan andere 70% pure chocolade. Toch lag de nadruk bij deze innovatie vooral bij het tegengaan van verspilling. In 2020 wil de Zwitserse multinational in al zijn fabrieken verspilling tot nul hebben gereduceerd en dus is het bedrijf op zoek naar oplossingen voor restproducten. In de meeste gevallen komt dat neer op gebruik in diervoeder of biobrandstof. Een enorme impact zal het nieuwe chocoladerecept niet hebben, maar elegant is het wel.

Bron: Foodnavigator

Lees ook
WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen

Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen

Pers je een verse jus in de supermarkt en gooi je bij je volgende bezoek een feeststol in je winkelmandje, dan bestaat de kans dat de sinaasappelschillen van het sapje uiteindelijk in die stol zijn beland.  Hoe dan? Sinds kort werkt orangeadeproducent Royal Steensma samen met sinaasappelschillenstart-up PeelPioneers. Dat scheelt jaarlijks 1 miljoen...

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.