Nestlé ontwikkelt chocolade die alles uit de cacaovrucht haalt

cacao-pixabay

Foodgigant Nestlé heeft aangekondigd een 70% pure chocoladereep op de markt te brengen met alleen ingrediënten uit de cacaovrucht. In plaats van geraffineerd suiker toe te voegen gebruikt de fabrikant suikers uit de witte pulp van de vrucht.

De cacaovrucht bevat naast de begeerde bonen ook een zoete, witte pulp die om de bonen heen zit. Een deel van die pulp wordt vaak gebruikt bij de fermentatie van de bonen, maar een groot deel wordt verwijderd en gaat verloren. Bij de nieuwe formulering van Nestlé wordt de overvloedige pulp wel benut om de chocolade te zoeten. Zo wordt 31% van de vrucht benut, tegenover 22% nu, en is geen extra suiker meer nodig.

Minder verspilling

Volgens Nestlé heeft de nieuwe formulering geen invloed op de smaak van de chocolade, en bevat de nieuwe reep bovendien minder suiker dan andere 70% pure chocolade. Toch lag de nadruk bij deze innovatie vooral bij het tegengaan van verspilling. In 2020 wil de Zwitserse multinational in al zijn fabrieken verspilling tot nul hebben gereduceerd en dus is het bedrijf op zoek naar oplossingen voor restproducten. In de meeste gevallen komt dat neer op gebruik in diervoeder of biobrandstof. Een enorme impact zal het nieuwe chocoladerecept niet hebben, maar elegant is het wel.

Bron: Foodnavigator

Lees ook
‘Lekker moet lekker blijven’

‘Lekker moet lekker blijven’

Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. De grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie.  VBZ - de lekkerste branche van Nederland, volgens hun website, zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie,...

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

De Nederlandse startup Soilmates komt op de markt met Healthy Oil, een olie gemaakt van afgekeurde avocado’s.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.