Nestlé pleit voor voedingsbeleid EU

Luis Cantarell Nestle

Nestlé wil dat er een Europees voedingsbeleid komt. De onderneming ondersteunt daarmee de inzet van het Nederlandse EU-voorzitterschap om een EU-breed voedingsbeleid te ontwikkelen en de industrie te motiveren te investeren in gezondere producten.

De oproep werd maandag 21 juni gedaan door Luis Cantarell (zie foto), Executive Vice President voor Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika. "Vandaag hebben we 28 verschillende nationale oplossingen voor hetzelfde probleem. Dit vervangen door één krachtig, lange termijn EU-beleidskader zal een gelijk speelveld creëren en concurrentie aanmoedigen, om innovatie in voeding te stimuleren." Cantarell sprak op een evenement in Brussel ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van Nestlé.

Cantarell benadrukte dat de industrie nú moet handelen, en niet moet wachten op wetswijzigingen. "Wanneer meer dan 30 procent van de EU-bevolking zwaarlijvig is, hebben we een probleem en moeten we meer doen".

Nestlé stelt in de afgelopen twee jaar 8.600 ton suiker uit zijn voeding- en drankenportfolio te hebben verwijderd, evenals 260 ton natrium en 440 ton verzadigd vet. Het bedrijf zal in de komende maanden nieuwe doelstellingen aankondigen op het gebied van voeding en gezondheid.

Personalised nutrition

Naast het werken aan herformulering van het bestaande voeding- en drankenportfolio, doet Nestlé onderzoek naar hoe genetische en andere individuele factoren bepalen hoe voeding het beste werkt voor individuele personen. "De volgende generatie voeding is op wetenschap gebaseerd en persoonlijk, en kan een belangrijke rol spelen in het beheer en preventie van ziekten", aldus Cantarell.

Lees ook:

Nestlé investeert miljoenen in Nunspeet (12 mei 2016)

Lees ook
Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...