Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé Raad van Kinderen, via persbericht

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.

“Wat kan Nestlé doen om kinderen gezonde voedingskeuzes te laten maken?” vroeg het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen mei aan de Raad van Kinderen. Met behulp van een aantal Nestlé collega’s, een leerkracht en een adviseur van de Missing Chapter Foundation formuleerden zij een advies met mogelijke oplossingen en denkrichtingen.

Nestlé voert een anti-kindermarketingbeleid, maar wil kinderen in Nederland toch kunnen voorzien van de juiste kennis om hen te helpen gezonde keuzes te maken. “Daarom hebben we deze vraag aan de Raad van Kinderen voorgelegd,” aldus Judy Schnitger – Zwinkels. “Kinderen, en zeker kinderen in deze tijd, zien vaak meer kansen en mogelijkheden. Met hen in gesprek gaan en luisteren naar hun ideeën, maakt organisaties als Nestlé toekomstbestendiger.” Nestlé’s Raad van Kinderen bestaat uit 16 kinderen uit groep 8.

Bewust kunnen kiezen

Inmiddels heeft de Raad zijn adviezen aan Nestlé gepresenteerd. De kinderen gaven Nestlé als suggestie dat het duidelijker kan aangeven hoe (on)gezond een product is, zodat consumenten met die informatie een bewuste en gezonde keuze kan maken. “Voor kinderen is het belangrijk om de informatie op een verpakking simpel te houden en dat mag best op een leuke manier,” schrijft Nestlé. “Bijvoorbeeld door op de verpakking aan te geven hoelang je moet fietsen of lopen om het aantal calorieën te verbranden.”

Nestlé gaat de adviezen van de Raad van Kinderen komende tijd verder uitwerken en uitvoeren waar dit binnen de bedrijfsvoering past. Daarnaast gaat het bedrijf een structurele samenwerking aan met de Raad van Kinderen en mogen zij blijven meedenken over strategische en maatschappelijke vraagstukken van Nestlé. Deze Raad moet bijdragen aan het Nestlé for Healthier Kids programma.

Lees ook
‘Ga voor kleur’ moet consumptie groente en economie stimuleren

‘Ga voor kleur’ moet consumptie groente en economie stimuleren

Het Nationaal Actieplan Groente en Fruit lanceerde de campagne ‘Ga voor Kleur’. TV-kok Rudolph van Veen, huisarts Tamara de Weijer en demissionair staatssecretaris Martijn van Dam gaven het startsein voor de campagne die mensen moet stimuleren meer groenten en fruit te eten en meer te variëren. Marjolein Streur - Foodlog Vlnr: Van Veen, Van Dam, De...

Jonge Australiër kraakt bewijs voor nadelen verzadigd vet

Jonge Australiër kraakt bewijs voor nadelen verzadigd vet

De jonge Australische onderzoeker Steven Hamley bestudeerde de empirische bewijzen dat verzadigd vet ongezond is. De bewijzen lijken onzuiver en onvoldoende sterk, of zelfs te ontbreken. Dat kan betekenen dat er geen steekhoudende argumenten tegen gebruik van verzadigd vet zijn. Dennis Zeilstra gaf op verzoek van Foodlog zijn eerste kijk op het onderzoek...

Eten moeten we, maar wat is wijs?

Eten moeten we, maar wat is wijs?

Waarom zijn voedingswetenschappelijke inzichten meer omstreden dan die in andere wetenschappen? Dick Veerman - Foodlog Foto: March for Science, Max Pixel Maakt dat wat uit? Jazeker. Het vak is beslissend voor de voedings- en leefstijladviezen ten behoeve van miljarden mensen. 'Goeroes' en wetenschappers onderling bestrijden elkaar openlijk in de pers....