Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

impossible-burger-impfoods

Foto: Impossible Burger rolt van de band (Impossible Foods)

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

De Haagse rechtbank oordeelde ten nadele van Nestlé, die de naam van zijn burger nu moet aanpassen. De woorden ‘incredible en ‘impossible’ lijken volgens de rechtbank visueel en fonetisch sterk op elkaar. Omdat het om soortgelijke producten gaat, acht de rechtbank de kans groot dat het voor verwarring onder consumenten zorgt.

Dubieuze praktijken

De rechtbank lijkt mee te gaan in de bewering van Impossible Foods dat Nestlé hun handelsmerk heel bewust heeft geschonden. Impossible Foods registreerde de 'Impossible Burger' begin 2019 als handelsmerk in Europa. Nestlé benaderde de Amerikaanse start-up al eerder om te onderhandelen over een mogelijke licentie voor het gebruik van de ‘Impossible Burger’. Nadat die onderhandelingen werden afgebroken, kwam Nestlé met de eigen ‘Incredible Burger’, nog voordat Impossible Foods klaar was voor de introductie van zijn eigen burger in Europa. De vertegenwoordigers van Impossible Foods spraken de verdenking uit dat de naamgeving een bewuste strategie is van Nestlé om de introductie van de Impossible Burger te frustreren.

Nieuwe naam

In de VS werd Nestlé ook gedwongen om de naam van de vegetarische burger te veranderen. Daar werd het de ‘Awesome Burger’. Nestlé zegt de burger, die onderdeel is van de Garden Gourmet-lijn, in Europa voorlopig te rebranden als de ‘Sensational Burger’, maar gaat tegelijkertijd in hoger beroep.

Lees ook
‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers. De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme...

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Eind vorig jaar kondigde Robert Witik, de R&D-manager van Nestlé, op het AIPIA-event Pack Neutral aan, een nieuw platform om het recyclen verpakkingen te managen.  “Het Pack Neutral platform is een digitaal concept ontwikkeld door onze R&D-verpakkingswetenschappers in lijn met onze inzet om de recyclingpercentages van verpakkingsmateriaal...

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...