Nestlé voert in vijf landen Nutri-Score in

nestle-gebouw

Nestlé zet vanaf begin 2020 het Nutri-Score label op hun producten in vijf Europese landen. In totaal zullen 5000 producten het onafhankelijke voedselkeuzelogo gaan voeren, waaraan te zien is hoe gezond een product is.

In Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zal Nestlé vanaf volgend jaar de Nutri-Score op hun producten zetten, waaronder merken als garden Gourmet, Nesquick, Nescafé, Maggi en Kitkat. Het bedrijf uitte afgelopen juni al hun steun voor het van oorsprong Franse systeem. ‘Onze ambitie is om in elke productcategorie een van de gezondste opties te kunnen bieden,’ zegt Marco Settembri, hoofd Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Nutri-score in Nederland

Nutri-Score kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. In Nederland wordt het systeem onder meer gesteund door de Consumentenbond, Foodwatch, de supermarktbranche (CBL) en HAK. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft inmiddels aangegeven dat Nutri-Score ook hier het officiële voedselkeuzelogo wordt, al is wettelijke invoering nog uitgesteld. In Nederland voert Nestlé het logo vooralsnog niet in.

Lees ook
EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

In de farm-to-fork strategie van de Europese Commissie zit geen verplicht voedselkeuzelogo. Dat maakte voedselveiligheidscommissaris Stella Kyriakides afgelopen maandag bekend aan het Europese Parlement, zo schrijft Euractiv.

Albert Heijn test Nutri-Score online

Albert Heijn test Nutri-Score online

Dat meldt Albert Heijn vandaag in een persbericht. De supermarktformule start vandaag een proef waarbij het logo op circa 2.000 producten op de website wordt afgebeeld.

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...