Nestlé voert in vijf landen Nutri-Score in

nestle-gebouw

Nestlé zet vanaf begin 2020 het Nutri-Score label op hun producten in vijf Europese landen. In totaal zullen 5000 producten het onafhankelijke voedselkeuzelogo gaan voeren, waaraan te zien is hoe gezond een product is.

In Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zal Nestlé vanaf volgend jaar de Nutri-Score op hun producten zetten, waaronder merken als garden Gourmet, Nesquick, Nescafé, Maggi en Kitkat. Het bedrijf uitte afgelopen juni al hun steun voor het van oorsprong Franse systeem. ‘Onze ambitie is om in elke productcategorie een van de gezondste opties te kunnen bieden,’ zegt Marco Settembri, hoofd Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Nutri-score in Nederland

Nutri-Score kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. In Nederland wordt het systeem onder meer gesteund door de Consumentenbond, Foodwatch, de supermarktbranche (CBL) en HAK. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft inmiddels aangegeven dat Nutri-Score ook hier het officiële voedselkeuzelogo wordt, al is wettelijke invoering nog uitgesteld. In Nederland voert Nestlé het logo vooralsnog niet in.

Lees ook
Nutri-Score van nul tot nu

Nutri-Score van nul tot nu

De discussie rondom de invoering van een nieuwe voedselkeuzelogo is nog volop aan de gang, maar Nutri-Score lijkt vooralsnog de meest prominente optie. Eind dit jaar wordt in Nederland de knoop doorgehakt, tijd dus om eens goed naar Nutri-Score te kijken en de zin en onzin in de discussie van elkaar te scheiden. Nutri-Score, ook wel het vijfkleurenlabel...

‘Ik kan me niet voorstellen dat de overheid niet voor Nutri-Score zal kiezen’

‘Ik kan me niet voorstellen dat de overheid niet voor Nutri-Score zal kiezen’

Onlangs maakte HAK bekend dat de eerste producten met het Nutri-Score logo op de verpakking naar supermarkten zijn verscheept. De keuze om het voedselkeuzelogo zelfstandig in te voeren viel niet overal in goede aarde. Daarmee loopt het bedrijf vooruit op de 'zorgvuldige regie' bij de keuze van een nationaal voedselkeuzelogo door het ministerie van VWS....

Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé heeft plannen bekend gemaakt waarmee de foodmultinational in 2050 klimaatneutraal wil zijn. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf naar eigen zeggen het beleid aangepast naar de ambitie van het Parijsakkoord om de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden. Nu committeert Nestlé zich aan de ambitie om de opwarming tot...